✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

بخور تا خوب شي!

1390/11/3 11:05
نویسنده : قاصــــــدك
1,067 بازدید
اشتراک گذاری

چند روش ايمن و موثر براي خوراندن دارو به کودکان

کودکان بيشتر از نوجوانان نسبت به دارو‌ها حساسند و اگر در مقدار و اندازه اشتباه يا زمان نادرست به آن‌ها دارو داده شود مي‌تواند براي آن‌ها کاملا بي‌اثر يا حتي مضر باشد. پس به اين موارد ساده توجه کنيد تا از دارو‌ها بهترين نتيجه را بگيريد.

 با يک متخصص يا دکتر داروساز مشورت کنيد

در مورد دارويي که به کودک‌تان مي‌دهيد از دکتر داروساز سوال کنيد. اگر اين دارو توسط دکتر تجويز شده درباره اثر دارو و ايجاد حساسيت احتمالي آن سوال کنيد. بدانيد که چطور اثر خواهد کرد چه مدت بايد مصرف آن را ادامه داد و چنانچه يک دوره يا يک بار مصرف دارو را فراموش کرديد، چه بايد بکنيد؟ آيا دارو نياز به نگهداري در يخچال دارد يا بايد از گرما و نور دور نگه داشته‌ شود؟ مي‌توان آن را با غذا مخلوط کرد يا بايد در مدت زمان مصرف دارو يا هم زمان با مصرف دارو از خوردن بعضي چيز‌ها يا داروهاي ديگر خودداري کرد؟ بعضي دارو‌ها با غذا خورده مي‌شوند و بعضي ديگر بايد با معده خالي خورده شوند. سري ديگر دارو‌ها اگر با مواد غذايي خاص خورده شوند جذب‌شان بهتر صورت مي‌گيرد مثل آهن کمکي که بهتر است با مرکبات و ويتامين C  مصرف شود.

اندازه‌گيري درست داشته باشيد.

وقتي دارو مي‌خريد برچسب و بروشورهاي آن‌ها را خيلي با دقت بخوانيد تا بدانيد در چه زمان‌ها و چه مقاديري بايد به کودک دارو بدهيد. ميزان دارو با سن و وزن کودک متناسب است. وزن کودک خود را بدانيد بعضي از مقادير دارو‌ها براساس وزن تجويز مي‌شوند. مقادير را در ذهن خود تبديل نکنيد. اگر ميزان توصيه شده دارو مثلا ۲ قاشق چاي‌خوري است اما سرنگ يا قطره‌چکان شما علامت اندازه‌گيري ندارد يا معادل قاشق چاي‌خوري ندارد، از يک قاشق اندازه‌گير يا پيمانه استفاده کنيد و براي زمان بعدي مصرف دارو اندازه درست را روي سرنگ يا قطره‌چکان خود پيدا کنيد.

به نشانه‌ها دقت کنيد

ميزان اندازه دارو‌ها بر پايه رسيدن دارو به مقدار مناسب و ايمن به کودکان است نه براساس ميزان بيماري. پس چنان‌که کوچک‌ترين واکنشي به دارو در کودک مشاهده کرديد حتما با دکتر تماس بگيريد و در اين موارد هم باز بايد با پزشك در تماس باشيد: ۱- اگر به اشتباه يک يا دو بار ميزان دارو را زياد‌تر از حد به کودک داديد. ۲- اگر به هر دليلي کودک دارو را مصرف نکرد يا در اثر خوردن آن استفراغ کرد يا نتوانست چيزي در معده‌اش نگه دارد. شايد پزشك روش‌هاي ديگري مثل تزريق ـ شياف يا سِرم را توصيه کند تا کودک در هر حال دارو را کامل و درست مصرف کند. در هر حال هرگز نسخه کودک ديگرتان را به کودک نوپايتان ندهيد.

از گرفتن دارو به طور کامل اطمينان حاصل كنيد

استفاده از ابزار اندازه‌گيري درست شما را مطمئن مي‌کند که دارو را به ميزان درست و کامل به کودک مي‌دهيد. گنجايش يک قاشق معمولي را نسبت به قاشق مدرج، قطره‌چکان دارو، فنجان مدرج و سرنگ دهاني که براي کمک به اندازه‌گيري دقيق ساخته شده‌اند، بسنجيد. بهترين گزينه‌‌ همان سرنگ است که مي‌توانيد آن را يک وسيله مطمئن بدانيد، چون براي بچه‌ها سرنگ‌ها بهترين گزينه هستند زيرا مطمئن هستيد تمام دارو‌ها را خورده ولي اگر از قطره‌چکان استفاده مي‌کنيد و کودک دارو را نمي‌خورد يا آن را تف مي‌کند، از پزشك کمک بگيريد. اگر به مدت طولاني به کودک دارو داده‌ايد و بي‌اثر بوده يا علائم بيماري اصلا بهتر نشده فقط با پزشک تماس بگيريد و مصرف آن را خودسرانه قطع نکنيد. مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها را کامل کنيد. داروهاي سرماخوردگي را فقط تا زمان رفع علائم مصرف کنيد.

 به بهتر خورده شدن دارو‌ها کمک كنيد

اگر دارو طعم خوبي نداشته باشد ممکن است با مقاومت کودک در برابر خوردن دارو روبه‌رو شويد در اين صورت با مشورت داروساز به آن طعم جديد اضافه کنيد تا بهتر قابل خوردن شود. هرگز دارو را با يک ليوان بزرگ شير يا آب ميوه مخلوط نکنيد چون اگر او تمام محتويات دارو را نخورد مقدار کافي دارو را دريافت نخواهد کرد. از طرف ديگر چنانچه داروي کودک قرص باشد مي‌توان آن را له کرده و با ماست يا سيب رنده شده مخلوط كرد و به کودک داد، هيچ‌وقت قرص را شکلات و آب‌نبات نناميد بلکه برايش توضيح دهيد دارو در خوب شدن بيماري به او کمک مي‌کند.

 از دارو‌ها ايمن نگهداري كنيد

دارو‌ها را در بسته‌بندي‌هاي خودش با بروشور و تمام اجزايش نگه داريد. اگر برچسب دارو را بکنيد و در طول دوره مصرف ميزان را فراموش کرده‌ و حدسي به کودک دارو بدهيد، اين ادامه دادن با حدس و گمان ارزش ريسک ندارد. بسياري از آنتي‌بيوتيک‌ها و انواع ديگر دارو را فقط براي چند دقيقه مي‌توان خارج از يخچال نگه داشت. داروهايي که نياز به يخچال ندارند را در جاي خشک و خنک نگهداريد. قفسه‌ حمام جاي مناسبي نيست چرا که هواي حمام گرم و مرطوب است. هميشه دارو‌ها را در جاي امن دور از دست کودکان نگه داريد.

سايت شهرزاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)