✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

چند ايده براي چيدن سفره هفت‌سين

1390/12/18 14:38
نویسنده : قاصــــــدك
9,893 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال،‌ همه ايرانيان سفره هفت‌سين مي‌چينند. براي طراحي يک سفره هفت‌سين، با توجه به فضايي که براي آن در نظر مي‌گيريم مي‌توان از حالت‌هاي مختلف استفاده کرد که به نوع ابتکار طراح بستگي دارد. حال اگر شما نيز جزو آن دسته از افراد هستيد كه دوست دارند امسال با ايده‌اي متفاوت سفره خود را تزيين كنند،‌ اين مقاله مي‌تواند برايتان مفيد باشد. در اينجا چند طرح ارايه مي‌شود که مي‌توانيد به سليقه خود با تغييراتي که مي‌دهيد، سفره هفت‌سين متفاوت و زيبايي داشته باشيد...

سفره هفت‌سين با استفاده از جام‌هاي تزييني

براي تهيه سفره هفت‌سين با استفاده از جام‌هاي تزييني، بايد ابتدا جام‌ها را تزيين كرده و سپس سين‌ها را درون آن بگذاريد.

براي تزيين جام‌ها مي‌توانيد به پايه‌هاي آن يک پاپيون با روبان گلبهي يا صورتي زده و يا با يک گل رز سفيد مصنوعي، يک گوشه از پايه را تزيين نماييد. حال مواد را به تفکيک درون جام‌ها قرار داده و به دور تخم‌مرغ‌ها، گاز يا پارچه همرنگ با روبان‌ها پيچيده و آنها را درون جام قرار دهيد. حال يک سفره گرد پهن كرده و اين جام‌ها را دور تنگ ماهي بچينيد. سبزه، کتاب و آينه را به همراه گلدان گل در چهار طرف سفره قرار داده و شمع مايع را در يکي از جام‌ها به صورت تک‌شمع قرار دهيد.

براي زيباتر كردن جام‌ها مي‌توانيد بخشي از داخل آن را با گوله‌هاي پنبه رنگي و يا پنبه‌اي كه اكليلي كرده‌ايد پر كرده و بعد سين‌هاي مورد نظرتان را داخل آن بگذاريد. حتي مي‌توانيد در داخل آنها سنگ‌هاي شيشه‌اي و يا شن‌هاي رنگي بريزيد. در صورت استفاده از اين طرح، مي‌توانيد شمع‌هاي تزييني را نيز در داخل شيشه‌ها بگذاريد.

سفره هفت‌سين با استفاده از بالشتك

براي تهيه اين نوع سفره شما بايد تعدادي بالشتك هم‌اندازه در رنگ‌هاي دلخواه تهيه كرده و سفره را بر روي آن بچينيد. براي تهيه سين‌هاي سفره نيز مي‌توانيد به اين روش عمل كنيد:

طرز تهيه سير:

با گوله كردن چند كيسه فريزر در داخل هم توپي از كيسه فريزر درست كنيد. بعد نخ قرقره را بر روي شعاع‌هاي آن محكم كرده و برش‌هايي مانند برش‌هاي سير بر روي آن ايجاد كرده و نخ را گره بزنيد.

طرز تهيه سنجد:

براي درست كردن سنجد، سر گوش‌پاك‌كن را چسب مايع زده و كمي پنبه اطراف آن را كلفت‌تر كنيد. پنبه سر گوش‌پاك‌كن را قهوه‌اي كنيد تا مانند دانه‌هاي سنجد به نظر برسد.

طرز تهيه سماق: تهيه گل سماق مانند سنجد است با اين تفاوت كه پس از طي مراحل ذكر شده، دوباره روي گوش‌پاك‌كن چسب مايع زده و آن را درون ظرف سماق فرو كنيد. دور پايه گوش‌پاك‌كن را نيز روبان يا فويل بپيچيد.

طرز تهيه ظرف سمنو:

با استفاده از در بطري‌هاي شير مي‌توانيد ظرف مناسبي براي ريختن مقدار كمي سمنو و قرار دادن آن بر روي بالشتك تهيه كنيد. بهتر است اين درها را با اسپري رنگ كرده و براي جلوگيري از ريختن با كمي چسب بر روي بالشتك بچسبانيد.

به جاي سيب نيز از سيب‌هاي كوچك پلاستيكي تهيه كيند. سكه را هم از جيبتان درآورده و به سفره اضافه كنيد.

مي‌توانيد روي بالشتك‌ها را با انواع تزيينات مانند برگ‌هاي سبز، زنگوله‌هاي طلايي، رشته‌هاي مرواريد و پاپيون‌هاي حرير تزيين نماييد. براي تنوع بيشتر، استفاده از رنگ‌هاي مختلف و يا تركيبي از دو رنگ بالشتك نيز توصيه مي‌شود.

سفره هفت‌سين با استفاده از كيسه‌هاي تزييني

استفاده از كيسه‌هاي تزييني نيز طرح زيبايي براي چيدن سفره هفت‌سين است. مي‌توانيد اين كيسه‌ها را در رنگ‌هاي مختلف و با استفاده از روبان يا گل‌هاي تزييني تهيه كنيد. استفاده از پارچه‌هاي ساتن، حرير يا گوني‌باف نيز زيبايي سفره را بيشتر مي‌كند.

براي چيدن سفره، مي‌توانيد سر كيسه را باز كرده و آن را به صورت خوابيده در سفره بگذاريد. در اين حالت بايد مقداري از مواد درون كيسه را بيرون بريزيد. اگر مي‌خواهيد كيسه را به صورت ايستاده درون سفره بگذاريد بهتر است درون آن را با توپ‌هاي پنبه اي پر كنيد. در اين صورت، محتواي داخل كيسه بهتر ديده مي‌شود.

سفره هفت‌سين با ظروف سفالي يا سراميک

گندم، عدس يا ماش را خيس کرده و هنگامي که شروع به جوانه زدن مي‌کنند، آنها را بر روي يک کوزه بلند قرار داده و با جوراب نازكي روي آن را بپوشانيد. کوزه را نم‌دار كرده و در جايي با حرارتي بالاتر از اتاق نگهداري كنيد تا سبزه‌ها رشد کنند.

براي چيدن سفره مي‌توانيد از چند ظرف سفالي گرد که به صورت کوزه‌هاي کوچک با دهانه‌هايي گشاد هستند استفاده کنيد. براي اين منظور کوزه‌ها را کاملا تميز کرده و با اسپري براق‌کننده شفاف، نيمي از آن را کيلر زده و بگذاريد خشک شوند، سپس طرف دوم را کيلر بزنيد.

براي چيدن اين سفره، اگر از پارچه ترمه براي روي ميز استفاده مي‌کنيد بهتر است که پارچه‌اي زرشکي يا قرمز از جنس ساتن براي کوزه‌ها انتخاب نماييد. براي اين منظور پارچه‌ها را به صورت دايره بريده و به حالتي داخل کوزه‌ها قرار دهيد که سر پارچه‌ها به صورت چين‌دار از کوزه‌ها بيرون بماند. مي‌توانيد لبه پارچه را به سليقه خود با قيطون، سکه‌هاي تزييني، نوارهاي باريک ساتن با رنگ نارنجي، کرم و سبز، نواردوزي نماييد يا از پولک، منجوق، مليله و سرمه براي تزيين لبه پارچه‌ها استفاده كنيد. پس از قرار دادن پارچه درون کوزه‌ها، لبه‌هاي آن را با دست حالت داده و سين‌ها را درون کوزه‌ها قرار دهيد.

در صورتي که کوزه‌ها بزرگ بوده و مواد زيادي درون آن جا بگيرد، مي‌توانيد درون يک نايلون مقداري پنبه ريخته و تا دو سوم کوزه را با آن پر كنيد، سپس مواد را روي آن به صورتي بريزيد که نايلون از زير آن پيدا نباشد.

براي تزيين بيشتر، يک ظرف سفالي نيمه گود را پر از آب کرده و 7 شمع که بر روي آب قرار مي‌گيرند را درون آن بگذاريد. تنگ ماهي، هفت شاخه گل لاله و ظرف شيريني و نقل را آماده کرده و آماده چيدن ميز شويد.

براي شروع، پارچه اصلي (پارچه ساده‌اي که تمامي ميز را تا پايين مي‌پوشاند) روي ميز انداخته و پارچه ترمه را بر روي آن قرار دهيد. تنگ ماهي را در وسط ميز قرار داده و هفت‌سين را با فاصله و نزديک به لبه‌هاي ميز بچينيد. آينه را در سمت راست بالاي سفره قرار داده و کوزه سبزه را در همان سمت در پايين سفره بگذاريد. گلدان گل را در سمت چپ بالا و قرآن يا كتاب شعر را در سمت چپ پايين قرار دهيد. در فواصل خالي سفره نيز ظرف نقل و شيريني را بگذاريد. بهتر است نقل و شيريني را در ظروف سفالي يا سراميک قرار دهيد. ظرف شمع را نيز روبروي تنگ ماهي قرار دهيد.

سفره هفت‌سين با سبدهاي چوبي کوچک

سبدهاي يکدست کوچکي تهيه کرده و داخل آن را با پوشال يا برگ گل‌هاي خشک کرده مانند برگ گل رز يا لاله پر کنيد. دسته‌هاي سبد را با کنف گيس‌بافت يا طناب پيچيده و دسته‌ها را کاملا پوشش دهيد.

براي تزيين داخل سبدها مي‌توانيد گل‌هاي خشک صحرايي يا ميوه‌هاي کاج کوچک را از يک سمت ظرف به سمت بيرون تزيين كرده و مواد خشک را درون سبدها بگذاريد. سرکه و سمنو را نيز درون ظروفي کوچک گذاشته و درون سبدها قرار دهيد و با برگ‌هاي گل يا پوشال، اطراف آنرا خوب پوشش دهيد.

براي هماهنگي بيشتر، سبزه را نيز در ظرفي پلاستيکي به اندازه سبدها سبز کرده و سپس آن را درون يکي از اين سبدها قرار دهيد.

در صورتي كه بخواهيد از شمع استفاده كنيد مي‌توانيد از شمع‌هاي استوانه‌اي پهن در سه سايز مختلف استفاده کرده و يک چهارم آن را با کنف پوشش دهيد. فراموش نکنيد که در اين نوع سفره بهتر است از آينه‌هاي کوچک و ساده استفاده نماييد.

انواع تزيينات تخم‌مرغ

1- با استفاده از اسپري‌هاي رنگي طلايي يا نقره اي تخم‌مرغ‌ها را يکدست رنگ كرده و درون پوشال قرار دهيد.

2- تخم‌مرغ‌ها و چند تخم بلدرچين را با استفاده از کاغذهاي زرورقي رنگي که به راحتي دور آنها پيچيده مي‌شود تزيين كنيد و کنار هم در سبد قرار دهيد.

3- با استفاده از چسب مايع و غلاتي مانند برنج، گندم و جو و حبوبات، تخم مرغ‌ها را تزيين کنيد.

 

منبع:

www.amordad.net

www.foram.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مریم
28 اسفند 92 15:09
ممنون