✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

10 نگراني بي‌مورد والدين براي نوزادان

1390/12/15 13:24
نویسنده : قاصــــــدك
938 بازدید
اشتراک گذاری


10 نگراني بي‌مورد والدين براي نوزادان

نوزاد موجودي بسيار کوچک، لطيف و معصوم است و همين ويژگي‌ها باعث مي‌شود بزرگتر‌ها عشق خاصي به او داشته باشند. عشق والدين به فرزند تازه وارد را نمي‌توان با کلمات توصيف کرد. آن‌ها از اين به بعد با دل‌ و‌ جان حاضرند زندگي خود را به پاي اين موجود کوچک بريزند تا سلامت و رفاه او تامين شود. از آنجا که بدن نوزاد از برگ گل ظريف‌تر است شايد برخي پدر و مادر‌ها با کوچک‌ترين تغيير ظاهري او تصور کنند که فرزندشان مريض شده يا نقص عضو پيدا کرده است اما متخصصان مي‌گويند در اين باره نبايد وسواس زيادي به خرج داد. اگر قرار باشد اين‌قدر مواظب کودک باشيم اصلا نبايد او را در تمام مدت ۲۴ ساعت شبانه روز از جايش بلند کنيم. در ادامه اسباب نگراني شما پدر و مادر جوان را فهرست کرده‌ايم و گفته‌ايم که چرا نبايد از اين عوامل نگران شويد.

دريا معتمد

۱. دست زدن به قسمت‌هاي نرم سر کودک

بسياري از زوج‌هايي که به تازگي صاحب فرزند شده‌اند از اين‌که به سر کودکشان دست بزنند، مي‌ترسند. آن‌ها تصور مي‌کنند کوچک‌ترين فشار به سر کودک مغز او را جابه‌جا مي‌کند. اما آسيب رساندن به عضو مهمي همچون مغز به اين راحتي‌ها نيست. در اصل وقتي شما به سر کودک دست مي‌زنيد، مغز او را لمس نمي‌کنيد و روي مغز با لايه استخواني جمجمه پوشيده شده است. يادتان باشد که نوزاد کوچک شما قبلا فرآيند زايمان را بدون کوچک‌ترين صدمه‌اي از سر گذرانده است.

۲. اندازه‌گيري نبض نوزاد در ناحيه ملاج

ملاج يا نرمه سر، قسمتي با پوست ظريف است که رگ‌هاي خوني در آن نمايانند. اين ناحيه بخش‌هايي از جمجمه را که هنوز با هم ترکيب نشده‌اند، مي‌پوشاند. بنابراين رگ‌هاي خوني در آن قابل مشاهده هستند.

۳. ديدن خون در پوشک نوزاد دختر

طي دوران بارداري افزايش سطح استروژن خون مادر، رحم جنين دختر را تحريک مي‌کند. به اين ترتيب در اولين هفته تولد خيلي دور از انتظار نيست که نوزاد دختر پريودهاي کوچکي داشته باشد.

۴. حفره‌اي کوچک در سينه نوزاد

آرامش خود را حفظ کنيد. اين وضعيت نشانه ناراحتي قلبي نيست. استخوان سينه از سه بخش تشکيل شده است: قسمتي که شما فرورفته مشاهده مي‌کنيد به احتمال زياد کمي به عقب خم شده است و با رشد تدريجي کودک عضلات سينه و شکم کودک اين بخش را مي‌کشند و اين ناحيه صاف مي‌شود. قبل از اينکه عضلات اين حالت را برطرف کنند بافت چربي حفره مربوطه را پر مي‌کند. اين حالت در آناتومي نوزاد کاملا طبيعي است

۵. مدفوع نرم و پيچ‌دار بعد از هر بار شيرخوردن

نوزاداني که با شير مادر تغذيه مي‌شوند ممکن است بعد از هر بار غذا خوردن دفع داشته باشند، زيرا شير مادر به سرعت هضم مي‌شود اما شير خشک اين خاصيت را ندارد و دستگاه گوارش کودک با سرعت بسيار کندتري آن را دفع مي‌کند. نرمي مدفوع نوزاد هم به دليل مايع بودن ماده غذايي اوست.

۶. سکسکه کردن مداوم

متخصصان هنوز دقيقا نمي‌دانند که چرا نوزادان اين‌قدر سکسکه مي‌کنند. بعضي معتقدند سکسکه از ارتباط نامناسب بين مغز و عضله ديافراگم ايجاد مي‌شود. ديافراگم عضله‌اي در ناحيه شکم است که در تنفس نقش دارد. صرف نظر از علت سکسکه، اين پديده براي سلامت نوزاد خطري ندارد.

۷. گريه کردن

سيستم عصبي نوزادان هنوز به ميزان کافي تکامل نيافته است بنابراين به آساني تحريک مي‌شود. به همين دليل است که با کوچک‌ترين محرک خارجي کودک گريه مي‌کند. به علاوه گريه کردن تنها راه بيان کودک درباره نيازهايش است.

۸. جوش‌هاي ريز صورت

اين حالت را هم بايد ناشي از تغييرات هورموني مادر در دوران بارداري دانست. اين هورمون‌ها تا مدتي بعد از تولد هم در بدن کودک وجود دارند و سبب ايجاد آکنه مي‌شوند. کودک از ۲ هفتگي تا ۲ ماهگي جوش مي‌زند؛ اين جوش‌ها خطرناک نيستند تنها بايد هنگام استحمام فرزندتان ناحيه جوش‌دار را به آرامي تمييز کنيد. هيچ نيازي هم به مواد و محلول‌هاي پاک کننده نداريد.

۹. سينه متورم در نوزاد دختر يا حتي پسر

همان هورمون‌هايي که باعث پريودهاي کوچک مي‌شوند درباره اين پديده هم مقصرند. از اين حالت نگران نشويد زيرا موقتي است. اما به هيچ وجه سينه فرزندتان را فشار ندهيد زيرا بهبود تورم به تاخير مي‌افتد.

۱۰. عطسه کردن

به محض اينکه نوزادي عطسه کند مادر و پدر نگران مي‌شوند که مبادا فرزندشان سرما خورده باشد. بيني نوزاد خيلي کوچک است و تنها مقدار اندکي مخاط بيني مي‌تواند او را به عطسه بيندازد. فرزندتان به تازگي از محيطي سراسر آب به جوي خشک آمده و به همين دليل ممکن است با کوچکترين جسم خارجي بيني‌اش تحريک شود.

 

 

دکتر داوود لکستاني

علائمي که در نوزاد بايد جدي گرفته شوند

۱. دفع نکردن ادرار در ۲۴ ساعت اول تولد (تشخيص آن سخت است زيرا نوزاد پوشک دارد)

۲. دفع نکردن مدفوع در ۴۸ ساعت ابتداي تولد

۳. دماي مقعد بالاي ۳۸ درجه سانتي‌گراد (۴/۱۰۰ درجه فار‌‌نهايت) يا کمتر از ۵/۳۶ درجه سانتي‌گراد (۵/۹۷ درجه فار‌‌نهايت)

۴. تنفس بالاي ۶۰ عدد در دقيقه- بين هر دو تنفس نبايد بيش از ۵ ثانيه مکث شود.

۵. رنگ‌پريدگي، اسهال و سرفه

۶. کاهش اشتها و قدرت مکندگي کودک

۷. خواب‌آلودگي بيش از حد نوزاد به طوري که نتوان او را براي شيرخوردن بيدار کرد.

۸. زرد شدن صلبيه چشم، سينه يا اندام‌ها

۹. خس‌خس سينه يا صداي سوت مانند هنگام تنفس

۱۰. بوي بد، ترشح يا خونريزي از بند ناف

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)