✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

چي دوست داريد دختر يا پسر؟

1390/11/21 1:36
نویسنده : قاصــــــدك
1,294 بازدید
اشتراک گذاری

با اين روش هاي خانگي و آزمايشگاهي جنسيت فرزندتان را انتخاب کنيد

 

در گذشته اغلب خانواده ها خواهان فرزند پسر بودند اما به مرور زمان ديگر اين خواسته غير معقول به روش هاي مختلف سوژه طنزپردازان شده است. از سويي ديگر پدر و مادر ها هم بنا به دلايل مختلف دوست دارند فرزندشان جنسيت به خصوصي داشته باشد زيرا شرايط، اجازه نميدهد خانواده ها تعداد فرزندان زيادي داشته باشند و اگر جنس مورد نظرشان را به دنيا نياوردند، منتظر بچه بعدي باشند. به همين دليل بسياري از والدين سراغ روش هايي که دانشمندان پيش پايشان گذاشته اند ميروند تا ثمره ازدواج شان جنسيتي داشته باشد که آنها با هم توافق کرده اند.

روشهاي خانگي

روش شتل

اساس اين روش به آميزش در زمان به خصوصي از تخمک گذاري بستگي دارد. ميزان موفقيت اين روش بنا به منابع مختلف ۵۰ تا ۷۵ درصد گزارش شده است. نظريه تاييد كننده اين روش ميگويد اسپرمهاي پسرساز سريعتر از اسپرم هاي دختر ساز حرکت مي کنند و عمر کوتاه تري دارد بنابراين در زوجيني كه پسر ميخواهند بايد آميزش تا حد امکان نزديک به زمان تخمک گذاري (آزاد شدن تخمک از تخمدان) باشد و اگر دختر بخواهند بايد آميزش 2 تا 4 روز قبل از تخمک گذاري باشد.

مزايا:

هيچ جراحي يا دارويي در کار نيست.

اصلا نيازي به مراجعه مداوم به متخصص وجود ندارد.

هزينه بر نيست و بيخطر است.

معايب:

براي تعيين روز تخمک گذاري بايد هر روزبا دقت دماي بدن هنگام صبح قبل از خارج شدن از رختخواب اندازه گرفته شود تا نسبت به روز تخمک گذاريا طمينان حاصل شود.

هيچ تضميني براي موفقيت وجود ندارد

روش ويلان

اساس اين روش به آميزش در روزهاي خاصي از چرخه قاعدگي و همچنين موقعيت بيوشيميايي بدن خانم در روزهاي مختلف چرخه قاعدگي بستگي دارد. اين روش براي پسردار شدن ۶۸ درصد و براي دختر دارشدن ۵۶ درصد موثر است. گروهي از دانشمندان هم مي گويند توفيق روش ويلان بيش از ۵۰ درصد نيست.

توضيح روش: اگر زوجين پسر بخواهند بايد 4 تا 6 روز قبل از افزايش دماي بدن هنگام صبح آميزش انجام شود و اگر دختر بخواهند بايد آميزش 2 تا 3 روز قبل از تخمک گذاري انجام شود.

مزايا:

بدون نياز به دارو و جراحي

بي هزينه

ايمن

معايب:

خانم مجبور است هر روز دماي بدن هنگام صبح را اندازه بگيرد .

هيچ تضميني براي موفقيت وجود ندارد.

روشهاي آزمايشگاهي

الف.روش لقاح آزمايشگاهي ( IVF ): در اين روش ابتدا به مادر داروهايي داده ميشود که تخمدان ها را تحريک به آزاد سازي چند تخمک در ماه مي کند. اگر روش IVF را انتخاب کرده باشيد باروري تخمک خارج از بدن در شرايط آزمايشگاهي رخ ميدهد. به اين ترتيب پزشک شما را بيهوش کرده، با وسيله اي باريک از طريق ديواره واژن تعدادي از تخمک هاي تان را خارج مي کند. اين تخمک ها سپس در آزمايشگاه توسط اسپرم بارور مي شوند. 2 تا 5 روز بعد، پزشک متخصص براي تخمک هاي بارور شده آزمايش تشخيص جنسيت و بررسي وضعيت سلامت انجام ميدهد و رويان هاي سالمي که جنسيت مورد نظر شما را دارند درون رحم شما جاگذاري ميشوند.

ب.تلقيح درون رحمي اسپرم ( IUI ):  در اين روش پزشک با لوله کاتِتراسپرم، اسپرم ها را به طور مستقيم وارد رحم مي کند.

روش PGD (تشخيص ژنتيک پيش از لانه گزيني)

در روش IVF سلو لهاي بارور شده ابتدا بايد تحت آزمونهاي ژنتيک قرار بگيرند كه يکي از اين رو شها PGD است که حدود ۲۰ سال پيشا بداع شد و در آن زمان تنها براي فرزند زو جهايي که احتمال اختلالات ژنتيک در آنها وجود داشت، انجام ميشد. امروزه اين آزمايش براي خانمهاي بالاي ۳۵ سال يا خانمهايي که سابقه سقط داشته اند هم انجام ميشود.

چند رويان در رحم جاگذاري ميشود؟ تعداد رويانهايي که در اين مرحله شکل ميگيرند به عواملي مانند سن، کيفيت رويا نها و سابقه توليدمثلي بستگي دارد. به طور کلي اگر خانمي زير ۳۵ سال داشته باشد و رويانها هم وضعيت سالمي داشته باشند، بيش از دو سلول بارور شده داخل رحم گذاشته نميشود، زيرا متخصصان قبل از جاگذاري رويان ها وضعيت سلامت آنها را بررسي کرده اند. اگر فرد بالاي ۴۰ سال داشته باشد ممکن است پزشک 4 تا 5 رويان را در رحم جاگذاري کند.

درصد موفقيت: تقريبا صددرصد

مزايا:

اگر با اين روش باردار شديد روش PGD صددرصد جنسيت مورد نظر را براي تان به ارمغان ميآورد

معايب:

اين روش بسيار گران است.

جراحي خارج سازي تخمکها تهاجمي است و ممکن است دردناک باشد.

داروهاي باروري که قبل از شروع مراحل به فرد داده مي شود عوارض ناخوشايندي از قبيل افزايش وزن، نفخ، تورم و تاري ديد دارد.

بنا به آخرين يافته ها احتمال اينکه با اين روش فرد دو قلو باردار شود، ۳۸ درصد است.

به طور کلي ۴۳ درصد موارد روش IVF به بارداري زنده ختم مي شود و اين آمار با افزايش سن مادر کاهش مي يابد اما متخصصان مي گويند با استفاده از روش PGD شانس موفقيت به مراتب بيشتر مي شود زيرا در اين روش رويانهاي معيوب وارد بدن مادر نشده اند.

روش Micro Sort

در اين روش متخصصان با تکنيکهاي رنگ آميزي، اسپرم هاي دخترساز را از اسپرم هاي پسرساز جدا ميکنند و اسپرمي که جنسيت مورد نظر را توليد مي کند به روش IUI داخل رحم وارد مي شود.

اثربخشي: اين روش براي فرزند دختر ۹۰ درصد و براي فرزند پسر ۷۴ درصد موفقي تآميز است.

جزئيات مراحل: اسپرمها دونوعند. گروهي کروموزوم X دارند و بزرگترند و پس از ترکيب با سلول تخمک، دختر توليد ميکنند. در مقابل گروه دوم يک کروموزوم Y دارند و نسبت به گروه اول کوچکتراند و در ترکيب با سلول تخمک، سبب توليد پسر ميشوند. در روش ميکرو سورت نمونه هاي اسپرم به آزمايشگاه منتقل شده در آنجا با رنگ هاي فلورسنت رنگ آميزي شده، تحت تشعشع ليزري قرار ميگيرند.

کروموزوم هاي X نسبت ب ه کروموزو مهاي Y بزرگ ترند و رنگ بيشتري به خود جذب ميکنند در نتيجه تحت تشعشع ليزر روشن تر مي شوند. از اين مرحله به بعد متخصص مي تواند اسپرم هايي را که جنسيت مورد نظر را توليد مي کنند، جدا ساخته و به روش IUI به رحم منتقل کند. البته ميکروسورت گاهي هم به روش IVF انجام مي شود که گرا نتر و دردناک تر است اما شانس موفقيت بيشتري دارد.

مزايا:

اين روش از لحاظ سلامت و بهداشت خطري ندارد و به مراتب ارزان تر از IVF است اما ممکن است لازم باشد داروهاي باروري استفاده شود که عوارض جانبي دارند و شانس دوقلودار شدن را بالا ميبرد.

با اين روش ميتوان از ابتلاي نوزاد به بيماري هاي ژنتيک مثل بيماري هموفيلي يا ديستروفي عضلاني دوشن که کرومزوم X مادر حامل آنهاست، پيشگيري كرد. اين روش احتمال انتقال چنين بيماري هايي را بسيار پايين ميآورد اما صفر نميکند.

معايب:

اين روش همچنان در آزمايشگاه هاي دانشمندان مورد بررسي و تحقيق قرار دارد. روش ميکروسورتا ز سال ۱۹۹۵ باب شده و تقريبا جديد محسوب ميشود و هنوز اطلاعات کافي درباره عوارض احتمالي آن در دسترس نيست.

در اين روش نمي توان انتظار داشت حتما جنسيت مورد نظر تشکيل شود زيرا تکنيک مورد استفاده خطاهايي دارد و ممکن است اسپرم هاي توليد کننده جنس مورد نظر به درستي جدا نشوند.

موفقيت ميکروسورت به روش IUI حدود ۶/ ۱۶ درصد و به روش IVF حدود ۴۳ درصد است.

روش ارکيسون

در اين روش اسپرمهاي پسر سازي که با سرعت بيشتري نسبت به اسپرم هاي دخترساز حرکت ميکنند، از هم جدا مي شوند و بنا به جنسيت مورد نظر والدين اسپرم هاي توليد کننده جنس مورد نظر به روش IUI وارد بدن مادر مي شوند.

ميزان موفقيت:

اگر جنسيت مورد نظر پسر باشد، حدود ۷۸ - ۸۵ درصد

اگر جنسيت مورد نظر دختر باشد ۷۳ - ۷۵ درصد

نحوه انجام:

اساس اين روش که از حدود دهه ۱۹۷۰ باب شده بر اين پايه اس ت که نمونه اسپرم روي لايه اي از سيالي چسب مانند در لوله آزمايش ريخته مي شود. تمام اسپرم هاي نمونه به سمت پايين لوله شنا مي کنند اما اسپر مهاي توليد کننده پسر با سرعت بيشتر و زمان کوتاه تري به انتهاي لوله آزمايش مي رسند و به اين ترتيب متخصص مي تواند اسپرم هاي مورد نظر را جدا کند.

مزايا:

نسبت به روش هاي گفته شده ارزان تر است.

نيازي به جراحي تهاجمي ندارد.

نسبتا ايمن و بيخطر است.

معايب:

هيچ تضميني براي موفقيت آميز بودن اين روش وجود ندارد. عده اي از متخصصان ميگويند احتمال موفقيت حدود ۷۵ – ۸۰ درصد است اما در مقابل گروهي ديگر از دانشمندان موفقيت اين روش را بيشتر از ۵۰ درصد نميدانند.

روش IUI به اندازه IVF موثر نيست و ممکن است تا يک بارداري موفق، چند مرحله نياز به انجام داشته باشد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)