✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

فوت و فن غذا دادن به بچه ها

1390/8/26 10:19
نویسنده : قاصــــــدك
1,261 بازدید
اشتراک گذاری

يك قاشق شكر واقعا لازم است

يكي از سخت‌ترين لحظات بچه داري وقتي است كه مي‌خواهي‌به كودك دلبندت داروي بدمزه‌اي بدهي يا حتي غذايي كه او طعمش را نمي‌پسندد.
در اين مواقع شما چه مي‌كنيد؟ دارو را به زور در حلقش مي‌ريزيد يا تهديدش مي‌كنيد كه اگر كاهويش را نخورد از كارتون خبري نيست.

يكي از سخت‌ترين لحظات بچه داري وقتي است كه مي‌خواهي‌به كودك دلبندت داروي بدمزه‌اي بدهي يا حتي غذايي كه او طعمش را نمي‌پسندد.
در اين مواقع شما چه مي‌كنيد؟ دارو را به زور در حلقش مي‌ريزيد يا تهديدش مي‌كنيد كه اگر كاهويش را نخورد از كارتون خبري نيست.
تا به حال به اين مسئله فكر كرده‌ايد كه اگر كودك شما دارويش را نمي‌خورد و سرميز شام از خوردن كاهو و كلم خودداري مي‌كند، ممكن است ساختمان فيزيكي بدنش چنين ساخته شده باشد! تعجب نكنيد.
اين چيزي است كه يك محقق درباره حس چشايي از مركز احساسات شيميايي در فيلادلفيا به آن رسيده. او معتقد است كودكان مزه بد دارو را به‌علت بنيان زيستي‌اش نمي‌پذيرند.
سازوكار بدن آنها طوري طراحي شده كه اين مزه را نپذيرد، چرا كه بسياري از سموم هم مزه تلخ و بدي دارند. اين محقق نتايج بررسي خود را در همايش انجمن شيمي آمريكا مطرح كرده‌است.
در بررسي قبلي او و همكارانش يك ژن مربوط به چشايي به نام TAS2R38 را شناسايي كرده و متوجه شدند كودكاني كه يك آلل( يكي از يك جفت ژن ) از يك والد به ارث مي‌برند، احتمال دارد به مزه تلخ حساس باشند، در حالي‌كه اگر يك آلل از هر دو والد گرفته باشند بسيار به اين مزه حساس هستند.
اين بدان معني است كه اگر بتوان تا حدي جلوي عملكرد اين ژن مربوط به مزه تلخي را گرفت، يكي از گيرنده‌هاي تلخي در دهان از كار مي‌افتد. البته مشكل اينجاست كه تقريبا 25 گيرنده تلخي در دهان وجود دارد. در حالي‌كه تنها 2 گيرنده چشايي به مزه شيريني اختصاص يافته ‌است.
اين يعني پايه زيستي بدن به ما مي‌گويد هر مزه تلخي را رد كن چون سم است و برايت ضرر دارد. اصلا بدن ما اين طوري ساخته شده كه مزه تلخ را نپذيرد. حالا ما مدام به اين كودك بيچاره اصرار مي‌كنيم كه دارو را بخور تا خوب بشي.
محققان در آخرين بررسي خود 900 فرد 5 تا 50 ساله را آزمايش كرده و متوجه شدند كودكاني كه يك آلل حس تلخي دارند از بزرگسالاني كه همين تركيب ژنتيك را دارند، بسيار بيشتر به اين مزه حساس هستند.
حالا ما به كودك بيچاره مي‌گوييم:ببين من چطوري اين كلم را مي‌خورم، خيلي هم خوشمزه ‌است. اين محققان معتقدند دوران كودكي زمان افزايش حساسيت براي بسياري از حس‌ها‌ست.
يك كودك به طعم شيرين و شور علاقه‌مندي زيادي دارد اما اين ترجيح مزه شيريني و شوري در بزرگسالي كم كم تغيير مي‌كند. به همين علت هم ما به راحتي مي‌توانيم مزه تلخ دارو را تحمل كنيم اما كودك نمي‌تواند.
در بررسي اين محققان 57 درصد سفيد پوستان و 70 درصد سياهپوستان يكي از دو ژن ادراك تلخي را داشته و از مزه سبزيجات خوششان نمي‌آمد چون تلخي بيشتري در سبزيجات حس مي‌كردند.
اما بشنويد از 160 كودك زير 8 سال‌ كه 2ژن ادراك تلخي را داشتند، جالب اينجاست كه اغلب اين كودكان براي فرار از مزه بد دارو توانسته بودند بلعيدن قرص را ياد بگيرند. بديهي است كه با خوردن قرص، مزه دارو را كمتر حس مي‌كردند.
لابد مي‌پرسيد پس والدين براي دادن دارو به كودكانشان چه كنند؟ پزشكان توصيه مي‌كنند كه تا جايي كه مي‌توانيد مزه تلخي دارو را با يك مزه ديگر بپوشانيد. اول از همه از مسئول داروخانه بخواهيد دارويي به شما بدهد كه مزه قابل‌قبول‌تري داشته باشد.
خيلي از كارخانجات دارويي با توجه به همين مسئله دارو‌هايي ساخته‌اند كه طعم ميوه‌هاي مختلف داشته و شيرين است. اين دارو‌ها را كودكان بيشتر مي‌پسندند. البته مزه دارو نبايد خيلي هم خوب و خوشمزه باشد، چون بچه‌ها فكر مي‌كنند شكلات يا شربت است و هر وقت بخواهند مي‌توانند از اين شكلات‌هاي خوشمزه بخورند!
اگر داروخانه چنين دارو‌هايي نداشت مي‌توان با اضافه كردن بستني، فرني، آب ميوه و مربا به دارو آن را قابل خوردن كرد. يكي از روش‌هاي بسيار مؤثري كه محققان پيشنهاد داده‌اند خوردن شربت شكلات قبل و بعد از دارو است كه باعث مي‌شود كودك متوجه تلخي و بدمزگي دارو نشود.
در مورد بي‌ميلي به سبزيجات هم مي‌توان از راه حل‌هاي مشابهي استفاده كرد مثلا ماكاروني را با سبزيجات پخته آماده كرد.علاوه بر اين محققان مي‌گويند بهتر است طعم‌هاي مختلف را بارها و بارها به كودك ارائه كنيد.
معمولا وقتي كودكان يك نوع غذا را نمي‌خورند، والدين آن غذا را جزو ليست سياه برده و ديگر دوباره آن‌را به كودك پيشنهاد نمي‌كنند. اما محققان توصيه مي‌كنند كه لازم است والدين پشتكار داشته و يك غذا را بارها و بارها در زمان‌هاي مختلف براي كودك فراهم كنند.
اين تكرار به عقيده آنها مي‌تواند در پذيرش كودك تاثير بگذارد. علاوه بر اين محققان معتقدند درك مزه سبزيجات در رحم و در دوران جنيني شكل مي‌گيرد.
بنابراين به مادران باردار و زنان شيرده توصيه مي‌شود غذا و سبزيجات متنوع در اين دوران بخورند تا كودكانشان هم طعم‌هاي مختلف را بپسندند.
hamshahrionline.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامانه میکاییل
28 آبان 90 10:13
سلام ممنون مطلبه خیلی مفیدی بود