✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

بازي و اسباب بازي براي كودك يك تا يك و نيم ساله

1390/8/25 11:22
نویسنده : قاصــــــدك
1,292 بازدید
اشتراک گذاری

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

- او مي­تواند راه برود اما ممكن است هنوز خيلي تسلط زيادي روي پاهايش نداشته باشد.

- بهتر از گذشته خودش را سرگرم مي­كند و در جستجو هايش دقيق­تر و آگاهانه­تر عمل مي­كند.

- مي­تواند ايده­هايش را كنار هم بگذارد تا يك برنامه­ي ابتدايي را شكل دهد.

 

 

- به تدريج اشيا را به نحوي جابجا مي­كند كه آنها را در حالت مناسبي قرار دهد مثلا بغل كردن عروسك خرسي.

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

- او مي­تواند راه برود اما ممكن است هنوز خيلي تسلط زيادي روي پاهايش نداشته باشد.

- بهتر از گذشته خودش را سرگرم مي­كند و در جستجو هايش دقيق­تر و آگاهانه­تر عمل مي­كند.

- مي­تواند ايده­هايش را كنار هم بگذارد تا يك برنامه­ي ابتدايي را شكل دهد.

 

 

- به تدريج اشيا را به نحوي جابجا مي­كند كه آنها را در حالت مناسبي قرار دهد مثلا بغل كردن عروسك خرسي.

 

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

 

1-اسباب­بازي­هاي كشيدني و هل دادني

كودكان نوپا پس از آنكه تعادل مناسب را به دست آوردند، يك اسباب­بازي كشيدني يا هل دادني به آنها كمك مي­كند تا چالش­هاي جديد را امتحان كنند. تمرين راه رفتن هم به آنها كمك مي­كند تا اعتماد به نفس به دست بياورند و كودك نوپا عاشق اين است كه هر جا مي­رود چيزي همراه خود داشته باشد!

براي كمك به او، فضاي مشخصي را خلوت كنيد تا بتواند به راحتي راه برود و با تشويق­هايتان به او اعتماد به نفس بدهيد تا بيشتر تلاش كند و مهارت­هاي تعادلي و راه رفتن جديد خود را تمرين كند. همچنين، به ياد داشته باشيد كه جهت حفظ ايمني هرگز نخ اسباب­بازي را بلند انتخاب نكنيد و مواظب باشيد كه دور كمرش نپيچد.اگر اسباب­بازي­ موزيكال نيز هست، همراه با آن آواز بخوانيد تا مهارت­هاي زباني در حال تكامل و مهارت موسيقايي­ كودك را هم تقويت كنيد.

مانند حالت رژه رفتن راه برويد تا او هم با اسباب بازي اش به دنبالتان بيايد. به او نشان دهيد كه چگونه گام بر مي­داريد و تشويقش كنيد كه زانوهايش را هم بالا بياورد (البته تا جايي كه مي­تواند، بدون افتادن!).

سعي كنيد موسيقي را هم به رژه رفتنتان اضافه كنيد براي مثال، با ليوان و بشقاب و قاشق نيز سنج بزنيد. افزودن موسيقي به راه رفتن به كودك كمك مي­كند و باعث مي شود زود خسته نشودو ضمنا چيزهايي كه تجربه مي­كند بهتر درون خود نهادينه كند.

 

2- اسباب­بازي­هاي سواري باتري­خور و آرام:

يك اسباب­بازي سواري محكم تفريح خوبي براي كودك فراهم مي كند و تعادل، هماهنگي و ساير مهارت­هاي فيزيكي را نيز در او تقويت مي­كند. چنين اسباب­بازي­هايي همچنين مي­توانند جرقه­ بازي­هاي تخيلي و تصويرسازي او باشند زيرا كودك طوري رفتار مي­كند كه انگار مانند يك بزرگسال يك وسيله­نقليه­ واقعي سوار شده است.

تا زماني كه اعتماد به نفسش در حفظ تعادل كامل نشده،، ممكن است هنگام سوار و پياده شدن به كمك نياز داشته باشد. با شور و هيجان درباره­ اينكه به زودي بزرگ خواهد شد و خودش مي­تواند به تنهايي همه­ اين كارها را انجام دهد صحبت كنيد. شايد زمان زيادي صرف اين موضوع شود كه در سوار و پياده شدن مهارت پيدا كند پس حتماً مراقب باشيد كه اطراف وسيله را خلوت كرده باشيد.

هنگامي كه آماده­ سواري شد، با گفتن جملاتي مثل «برو» و «بايست» به درك او از روابط علت و معلولي كمك كنيد و بگذاريد ببيند وقتي كه دكمه­ «برو» را فشار مي­دهد (يا شما آن را فشار مي­دهيد) وسيله به راه مي­افتد و پس از آنكه انگشتش را از روي آن بر مي­دارد وسيله مي­ايستد.

براي توصيف اعمالش از «سوار و پياده شدن» و «رفتن و ايستادن» ، از عبارت هاي مناسب استفاده كنيد تا درك درست و صحيحي از اين مفهوم كه هر عبارت به كدام كار يا شي مربوط مي­شود بيابد.

 

3- مجموعه بازي­ها:

يك مجموعه بازي زمينه­دار مي­تواند دنياي بسيار بزرگي را به اندازه­ي كوچولوي نوپاي شما كوچك كند و اين فرصت را به او بدهد كه براي خودش تصميم بگيرد، كارهايش را كنترل كند، و از قدرت تخيل و تصويرسازي در حال تكامل خود استفاده كرده و اعتماد به نفس خود را در طول اين مدت به دست بياورد.

بسياري از مجموعه بازي­ها يك زمينه دارند. اگر مجموعه بازي شما مثلا يك مزرعه است، از روي كتاب­هاي مصور مطالبي را درباره­ حيات مزرعه، حيوانات مزرعه و انواع محصولاتي كه آنجا رشد مي­كنند براي فرزندتان بخوانيد. درباره­ كارهايي كه كشاورز در مزرعه انجام مي­دهد صحبت كنيد و نقش مهم مزارع را در تهيه­ مواد غذايي براي مردم بيان كنيد. در اين سن، او تمام چيزهايي كه شما به او مي­گوييد را به صورت كامل درك نمي­كند اما شما با اين كار خود بذر درك صحيح را در وجودش مي­كاريد.

اگر يك باغچه گل يا سبزيجات داريد، از او خود بخواهيد كه در كاشت، وجين، يا آبياري به شما كمك كند. حتي در صورتي كه فقط بتواند كنار شما نشسته و با يك بيلچه خاك را جابجا كند، احساس مي­كند كار خيلي مهمي انجام داده و اين تجربه­ مستقيم به نهادينه شدن افكارش درباره­ كارهايي كه كشاورزان انجام مي­دهند كمك مي كند..

بسته به زمينه­ مجموعه بازي خود از ايده­ها و افكار مختلفي استفاده كنيد. شايد اين مجموعه يك گاراژ يا خانه­ عروسكي باشد. بنابر اين. چند تا از كتاب­هاي تصويري در اين زمينه ها را از كتابخانه قرض بگيريد و با فرزندتان در مورد كارهاي مختلفي كه ما براي آنها از وسايل نقليه استفاده مي­كنيم يا اعمال مختلفي كه داخل خانه انجام مي دهيم صحبت كنيد.

به كودك­ كمك كنيد صداهايي كه مي­شنود را تمرين كند تا مهارت­هاي شناختيش تقويت شوند . شما شروع كنيد و او خيلي زود به شما خواهد پيوست. سپس با نشان دادن يك اتومبيل يا حيوان از وي بخواهيد كه صداي آنها را در بياورد.دفعه­ بعد هم كه با هم در اتومبيل بوديد، به وسايل نقليه­ مختلفي كه مي­بينيد اشاره كنيد. هر وقت توانستيد، با اشاره به چيزهايي كه مي­بيند و نام بردن آنها به تثبيت مفاهيم در ذهنش كمك كنيد.

همچنين،كارهاي عادي و كوتاه را به او بسپاريد تا انجام دهد مثلا بگوئيد:«بيا همه­ حيوونا رو امشب ببريم جاي خودشون. همه سر جاي خودشون هستن؟» يا «بايد ماشينو بشوريم. تو مي­توني اين كارو بكني؟»

 

4- مجموعه بازي­هاي خانه­ عروسكي

 

مجموعه بازي­هايي مانند خانه­هاي عروسكي كودك را تشويق مي­كنند تا چيزي كه در دنياي واقعي تجربه مي­كند را در اختيار داشته باشند و آن را وارد بازي خود كند.كودك پس از بازي سعي مي­كند براي چيزهاي بيرون، واژه پيدا كند و به برقراري ارتباط تمايل پيدا مي­كند بنابراين ،اين مجموعه بازي­ها بدون شك ابزارهاي مناسبي براي تقويت مهارت­هاي حرف زدن هستند.

كنار بنشينيد و بازي كودك با اسباب­بازي­ها را ببينيد. خواهيد ديد كه چه طور دوباره اسباب­بازي هايي كه شما مرتب كرده­ايد را مي­چيند (اين يكي از كارهاي لذت­بخش كودكان است). اگر جملاتي مانند اين را شنيديد تعجب نكنيد: «وقتشه كه ديگه بري بخوابي!» ببينيد كودك­ چگونه دنيا را تفسير مي­كند.همچنين،گاهي وارد بازي­هايش شويد. «انگار كه كه بچه خسته شده. به نظرت بايد اونو ببريم به رختخوابش؟» يا سعي كنيد كه به صحنه­اي كه او به تازگي مرتب كرده وارد شويد:« بچه گريه مي­كنه؟»

درباره­ اين موضوع كه خانه­ عروسكيش چقدر شبيه خانه­ خودتان است يا چقدر با آن فرق دارد صحبت كنيد. اين قبيل مقايسه­ها به تفكر كودك كمك مي­كنند. هنگام انجام كارهاي روزمره، به چيزهاي مختلفي كه در خانه وجود دارد اشاره كنيد و آنها را به ويژگي­ها و مشخصات مختلف خانه عروسكي او مرتبط كنيد: «ما براي غذا پختن از اجاق واقعي خودمون استفاده مي­كنيم. مي­توني اجاق خونه­ خودتو به من نشون بدي؟»

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)