✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

تعطیلاتِ سالم

1391/12/12 13:53
نویسنده : قاصــــــدك
937 بازدید
اشتراک گذاری


 

تعطیلی مدارس علاوه بر اینکه زمان مناسبی برای استراحت مادران و کودکان و رهایی از صبح زود بیدارشدن های آزاردهنده است، از آن دسته روزهاییست که به علت عدم وجود برنامه غذایی منظم، مادر خانواده نمی تواند از آشپزخانه بیرون بیاید، مخصوصا در دوران عید. با وجود انواع تنقلات خوشمزه در خانه ، تنظیم یک برنامه غذایی مناسب برای مادران بسیار سخت محسوب می شود.

اگر  به دید و بازدیدهای عید و شب نشینی هایمان نگاهی بیاندازیم ، خیلی راحت به این نتیجه می رسیم که "غذا" مهم ترین اصل مهمانی های  ایرانیست.

اگرچه مصرف شیرینی و شکلات در حد کم ایرادی ندارد ، اما روی آوردن به این خوراکی های خوشمزه و کاهش تحرک در تعطیلات عید ، باعث افزایش وزن بسیاری از کودکان می شود.در این مقاله چند نکته ی ساده برای ثابت نگه داشتن وزن کودکتان پیشنهاد شده است، با ما همراه باشید:

1_عید را با همان رژیم غذاییِ کودکتان در دوران مدرسه بگذرانید.

عدم وجود برنامه ای منظم ، بچه ها را به ریزه خواری تشویق می کند. بنابراین سعی کنید صبح کودکتان را با یک صبحانه ی کامل و مغذی ، همراه با چای شیرین شروع کرده و مثل روزهای قبل و در ساعات مقرر همیشگی ناهارشان را آماده کنید.

2_غذاها و اسنک های خوشمزه ی خانگی را به جای چیپس ، بیسکوییت و شکلاتهای آماده در دسترشان قرار دهید.

به طور مثال یک بشقاب بزرگ پر از سالاد یا میوه های گوناگون آماده کنید و روی میز آشپزخانه بگذارید.خودتان هم از سرعت خالی شدن متعجب خواهید شد.بهترین راه ایجاد قفسه ای پر از میوه های خشک شده ، چهار مغز ، کشمش و .. در آشپزخانه است.


3_ تا جایی که ممکن است با بازی های هیجان انگیز و فعالیتهای پر تحرک کودکتان را سرگرم کنید و برای نشستن آنها جلوی تلویزیون و کامپیوتر محدودیت زمانی بگذارید. هم چنین اجازه ی خوردن شیرینی و شکلات را هنگام تلویزیون تماشا کردن به آنها ندهید.

4_ساعت خواب آنها را با مهمانی های بی موقع به هم نزنید. بیش از حد بیدار ماندن آنها را به ریزه خواری تشویق می کند.

5_نوشیدن آب:یکی از مهم ترین اصل ها! کودکتان را  به نوشیدن مقدار زیادی آب به جای نوشیدنی های  شکر دار و شربت های مختلف تشویق کنید.

6_تعطیلات عید زمان بسیار خوبی برای خرید کردن با کودکتان و پختن غذاهای ساده به همراه آنهاست .آنها را با خود به همراه ببرید و به آنها انتخاب مواد غذایی سالم را آموزش دهید.

7_ میوه ها و سبزیجات مختلف را در اختیارشان قرار دهید و به آنها فرصت دهید تا با تخیلات و ایده های خود ، میوه ها را تزیین کنند.می توانید با آنها در بریدن انواع میوه ها به شکل ستاره ، دایره ، قلب و در آخر آماده کردن دسرهای مغذی با میوه های خرد شده همراه باشید.

8_هنگام دید و بازدید های عید  برای کودک صاحب خانه شکلات هدیه نبرید و آنها را هم به همین کار تشویق کنیدو هم چنین برای مهمانی هایتان غذاهای ساده و جدید آماده کنید ، نه همان غذاهای پر از کالریِ همیشگی ِ ایرانی.

به عنوان آخرین نکته اینکه فراموش نکنید کودکان بیشتر کارهایی را که می بینند تکرار می کنند ، نه  کارهایی را که شبانه روز به آنها تذکر می دهید. انتخاب غذاهایتان را اصلاح کنید و با ایجاد تعادل بین تحرکتان و میزان مصرف کالری روزانه تعطیلات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.


آیدا کاشفی

 

"ولنس"

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

گلیܨܓܓܨ
12 اسفند 91 15:24
سلام وبلاگ شماخیلی زیباست...به منم سربزن...منوهم لینک کن......منتظرتم