✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

بهترین بازی‌ها برای تعطیلات عید نوروز

1391/12/4 22:00
نویسنده : قاصــــــدك
1,241 بازدید
اشتراک گذاری

 

بسیاری از پدر و مادران در طول سال به دلیل مشغله کاری و فعالیت‌های روزمره‌ای که دارند کمتر فرصت پرداختن به بچه‌ها، بازی‌کردن و صحبت کردن با آن‌ها را دارند و این مسئولیت غالبا برعهده هم‌بازی‌های بچه‌ها در مهد‌کودک‌ها و مدرسه قرار می‌گیرد. همین دلیل باعث می‌شود تا بچه‌ها ناخودآگاه در روزهای تعطیل که پدر و مادر‌ها موظف به حضور در محل کار خود نیستند، انتظار بیشتری از والدین خود داشته باشند. بی‌شک انتظار بچه‌ها از والدین در روزهای تعطیل عید نوروز از پدر و مادرشان بیشتر است. آن‌ها انتظار همراهی بیشتری از سوی والدین دارند در حالی که والدین بیشتر وقت خود را به دید و بازدید، مهمانی‌های طولانی‌مدت و تماشای سریال‌های تلویزیونی می‌گذرانند و توجهی به نیازهای کودک خود ندارند که در روزهای دیگر سال ساعت‌ها با دیگر هم‌بازی‌هایش در مهدکودک مشغول بازی و شادی بوده است. همین مسئله موجب می‌شود کودک با سپری شدن اولین روزهای عید نوروز، همراهی کمتری با والدینش داشته باشد، بی‌جهت فریاد بکشد و در مهمانی‌ها گریه کند. در حالی‌که پدر و مادر می‌توانند با برنامه‌ریزی و اجرای توصیه‌های زیر در طول عید از بدقلقی و بدخلقی کودکان خود پیشگیری کنند.

 

 

هر شب پانتومیم بازی کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جدا کردن بچه‌ها از تماشای تلویزیون در روزهای تعطیل ایام عید این است که برای آن‌ها مسابقه پانتومیم اجرا کنید. این بازی یکی از بهترین‌ بازی‌هایی است که نه تنها کودک را وادار به حرکت و تکاپو می‌کند بلکه او را به فکر کردن و انتخاب راه‌کاری مناسب برای اجرای آنچه از او خواسته‌اید می‌اندازد. برای این کار می‌توانید از کارت‌هایی استفاده کنید که در آن تصویر یک حیوان یا یک شغل برای کودک نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال تصویر یک خرگوش. کودک برای آنکه بتواند به خواهر و برادر یا دیگر هم‌بازی‌هایش مفهوم خرگوش را منتقل کند نیازمند بازی کردن نقش خرگوش و جهش‌های کوچک است. هر چه انتخاب سوژه‌ها هوشمندانه‌تر باشد کودک برای اجرای آن‌ها نیاز به حرکت‌و جهش‌های بیشتری خواهد داشت و وادار به حرکت می‌شود. اجرای بازی پانتومیم هر روز عصر به مدت نیم ساعت کودک را وادار می‌کند تا علاوه بر آن‌که فکرش را به کار می‌اندازد. با اجرای حرکات فیزیکی یک ورزش کوتاه اما مفید را نیز تجربه کند.

 

مسابقه طناب‌کشی برگزار کنید

اجرای مسابقه با بچه‌های فامیل یا همسایه یکی دیگر از روش‌هایی است که به کمک آن می‌تواند کودک‌ ۳ تا ۶ ساله‌تان را به انجام بازی‌های پرجنب و جوش ترغیب کنید. مثلا هر دو روز یک بار یک مسابقه هیجان‌انگیز ترتیب دهید. بچه‌ها را دعوت به طناب بازی، استوپ صندلی، زو یا طناب‌کشی کنید و برای گروه برنده جایزه در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید بچه‌ها را تشویق کنید در بعدازظهر روزهای تعطیل که به دید و بازدید اقوام می‌روید تنها مشغول خوردن تنقلات و وقت‌گذراندن پای تلویزیون و تماشای کارتون‌ نشوند.

 

برای تمیز کردن خانه از بچه‌ها کمک بگیرید

وقتی تصمیم دارید خانه را تمیز کنید به ویژه زمانی که قصد دارید اتاق کودک را تمیز کنید از او کمک بگیرید. کودکان از ۲ سالگی به بعد که توانایی راه رفتن پیدا می‌کنند تمایل زیادی به انجام کارهای بزرگ دارند. آن‌ها دوست دارند استقلال‌ و توانایی‌شان را به رخ پدر و مادر بکشند. بنابراین از این ویژگی استفاده کنید و از کودک بخواهید در تمیز کردن اتاقش کمک کند. مثلا اسباب‌بازی‌ها را از روی زمین بردارد و درون سبد یا کمد بگذارد. برای جابه‌جا کردن وسایل سبک از او کمک بگیرید. مثلا از او بخواهید جعبه دستمال کاغذی را از اتاقی به اتاق دیگر جابه‌جا کند. جابه‌جا کردن وسایل سبک در خانه و مسئولیت سپردن به کودک جالب‌ترین بازی برای اوست. به این ترتیب نه ‌تنها به او اجازه می‌دهید استقلالش را حفظ کند بلکه می‌توانید او را در روزهای عید نوروز که زمان بیشتری برای وقت گذراندن با بچه‌ها دارید، وادار به حرکت و جنب و جوش کنید.

 

هر روز صبح پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی دسته‌جمعی با اعضای خانواده در صبح آفتابی از بهترین کارهایی است که بچه‌ها خیلی از آن استقبال می‌کنند. پیاده‌روی در هوای خوب و آفتابی به بچه‌ها کمک می‌کند تا اشتهای بهتری برای خوردن غذای‌ اصلی و میان‌وعده‌های غذایی داشته باشند. نزدیک‌ترین پارک یا فضای سبز نزدیک به خانه را انتخاب کنید و برای پیاده‌روی‌های روزانه در ایام تعطیل برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر فضای سبزی در نزدیکی خانه شما وجود ندارد. یکی از مناسب‌ترین و خلوت‌ترین کوچه‌های اطراف محل زندگی‌تان را انتخاب کنید و برای پیاده‌روی بیرون بروید. شما می‌توانید حتی زمانی که برای خرید تخم‌مرغ یا نوشیدنی به سوپر محل می‌روید کودکرا همراه ببرید و از او بخواهید شما را برای انجام خرید و حتی حمل خوراکی‌های سبک همراهی کند. مهم نیست کودک شما ۲ ساله یا ۵ ساله باشد، مهم این است که او را تشویق کنید تا هر روز مسافتی را متناسب با سن و سالش با شما پیاده‌روی کند.

 

با کودک خردسال‌تان غلت بزنید

بچه‌های زیر ۴ سال معمولا تمایلی به انجام بازی‌های پیچیده ندارند. برای آن‌ها انتخاب بازی‌های بی‌ساختار جذابیت زیادی دارد. به عنوان مثال غلت زدن از یک سر اتاق تا سر دیگر آن خیلی جذاب است. بنابراین می‌توانید دو ساعت بعد از صرف غذا که غذای کودک مراحل هضم و جذب خود را انجام داده با او همراه شوید و با هم یک مسیر کوتاه ۲ تا ۳ متری را غلت بزنید یا یک توپ سبک را در حالی که دو سوی اتاق نشسته‌اید به سمت هم پرت کنید یا از یک سراشیبی با زاویه کم بالا بروید و او را تشویق کنید که این کار را ۳ تا ۴ بار در طول روز تکرار کند.

 

اجازه آب بازی به آن‌ها بدهید

آب بازی برای تمام گروه‌های سنی جذاب و دوست‌داشتنی است. کودکان زیر ۲ سال را درون وان یا یک تشت کوچک قرار دهید و اسباب‌بازی‌هایش را درون آن بریزید. به او یاد دهید که چگونه با آب بازی کند. با دست‌هایش به آب ضربه بزند یا اسباب‌بازی‌هایش را از درون آب به بیرون پرت کند. اجازه دهید او در آب فعالیت کند. می‌توانید به بچه‌های بزرگ‌تر شیوه‌ دیگری از بازی را آموزش دهید و متناسب با فصل به آن‌ها اجازه دهید در وان یا با کمک تفنگ‌ به هم آب شلیک کنند و به این ترتیب هیجان بازی و دویدن در هوای آزاد را تجربه کنند. به گفته کار‌شناسان شنا کردن، آب بازی‌کردن و غوطه خوردن در آب به بهبود عملکرد ریه در کودکان و خردسالان به ویژه آن‌ها که به اختلال‌های تنفسی یا آسم مبتلا هستند، کمک می‌کند.

 

این توصیه را جدی بگیرید

برخی از ورزش‌ها و بازی‌ها ممکن است به دلیل شدتی که دارند موجب بروز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مفصلی برای کودک شوند. به عنوان مثال بازی‌ها و ورزش‌هایی از قبیل وزنه‌برداری، جابه‌جایی اشیا سنگین از اتاقی به اتاق دیگر، بالارفتن از شیب‌های خیلی زیاد و برخی حرکات فیزیکی در بازی و ورزش می‌تواند به عضلات گردن و زانوی بچه‌ها آسیب برساند. به یاد داشته باشید هر ورزش و بازی در صورتی که شدتش بیش از توان کودک باشد ممکن است به او آسیب برساند. بنابراین هنگام انتخاب بازی‌ها و ورزش‌ها به سن و توان بچه‌ها توجه کنید و از مقایسه کودکان با هم به ویژه کودکانی که در سن و سال متفاوت هستند، پرهیز کنید.

آمنه فرخی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)