✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

آتلیه‌ای در خانه

1391/11/26 14:34
نویسنده : قاصــــــدك
1,796 بازدید
اشتراک گذاری

 

راهنمایی کوچک برای این‌که درست مثل یک عکاس کاملا حرفه‌ای از فرزندتان عکس بگیرید

بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند و تنها راه ثبت روزهای شیرین کودکی‌شان گرفتن عکس و فیلم است. اگر از پدر و مادرهای‌تان بپرسید به شما می‌گویند اهمیت ثبت این لحظات چقدر زیاد است و نگاه کردن به این عکس‌ها چقدر لذت‌بخش و شادی‌آفرین است. خیلی از خانواده‌ها کودک‌شان را برای عکاسی به آتلیه می‌برند اما اگر عکاسی از فرزندتان را به آتلیه محدود کنید خیلی از لحظه‌های زیبای او را از دست می‌دهید. بنابراین بهتر است اصول عکاسی از کودک را بلد باشید تا بتوانید هر جا لازم شد دوربین‌تان را آماده کنید و لحظه‌ای جاودانه از فرزندتان خلق کنید. یادتان باشد، در زندگی کوچولوی شما لحظاتی پیش می‌آید که شاید هیچ‌وقت دیگر تکرار نشود.

این نوزادهای بدقلق

همیشه در روزهای اول که فرزند شما نوزاد است شوق و ذوق بیشتری برای عکاسی از او دارید. اما چون نوزاد خواب است و حالت‌های متفاوتی به خود نمی‌گیرد، بعد از گرفتن چند عکس از او، از گرفتن عکس‌های تکراری خسته می‌شوید. اما با کمی ابتکار می‌توانید عکس‌های متفاوت و زیبایی از نوزادتان بگیرید. مثلا می‌توانید با لباس‌های مختلف یا حتی در حالت برهنه از او عکس بگیرید. مثلا می‌توانید یک کلاه خنده‌دار سرش بگذارید. غیر از حالت درازکشیده، می‌توانید آن‌ها را روی شانه کسی بگذارید و از آن‌ها عکس بگیرید. می‌توانید او را روی دست‌تان نگه دارید و کوچکی او را با بزرگی دست‌تان مقایسه کنید و از او عکس بگیرید. می‌توانید او را در سبد بگذارید، یک روبان رویش پاپیون کنید و ... این نوزاد مال شماست و ساعت‌ها وقت دارید برای عکاسی از او خلاقیت به خرج دهید. یادتان باشد موقعی که نوزاد تازه از خواب بیدار شده و در حال کش‌وقوس و خمیازه کشیدن است بهترین وقت برای گرفتن عکس‌های جالب و خنده‌دار از اوست. می‌توانید از اعضای بدن کوچکش عکس بگیرید. اندازه پای فرزندتان در مقایسه با دست شما یا وقتی با دست کوچولویش انگشت‌تان را می‌گیرد سوژه خوبی برای عکاسی به شما می‌دهد. البته فراموش نکنید که چشم نوزادان به فلاش دوربین حساس است. حتما برای عکاسی از آن‌ها فلاش را خاموش کنید و به نور طبیعی قناعت کنید.

اولین‌ها را ثبت کنید

ثبت اولین‌های فرزندتان یکی از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. برای انجام این کار باید حوصله داشته باشید و دوربین‌تان همیشه آماده باشد. چیزهایی مثل اولین خنده، اولین حمام، اولین دندان، اولین قدم و اولین‌های دیگر فرزندتان بهترین سوژه برای عکاسی هستند. سعی کنید آن‌ها را از دست ندهید. می‌توانید این اولین‌ها را برای دوستان و بستگان‌تان بفرستید و بعدها از آن‌ها یک آلبوم جداگانه درست کنید و اسمش را بگذارید اولین‌ها.

صورت فرشته را ثبت کنید

کودک شما در هر سنی نیاز به یک سری عکس پرتره دارد. پرتره به عکسی گفته می‌شود که بخش زیاد آن با صورت پوشانده می‌شود و معمولا در کادر آن از بالای سر تا زیر گردن کودک مشخص است. اگر می‌خواهید از کودک‌تان عکس پرتره بگیرید، بهتر است پس زمینه ساده باشد. رنگ‌های گرم مثل قرمز عکس را شلوغ می‌کند. بهتر است به جای آنها از رنگ‌های سرد، مثل آبی استفاده کنید. رنگ‌های مختلف را امتحان کنید، شاید یک رنگ خاص بیشتر به کودک شما بیاید و با استفاده از آن رنگ در پس‌زمینه بتوانید عکس‌های زیباتری بگیرید.

قد و بالای زیبا

اگر می‌خواهید تمام اندام کودک را در عکس داشته باشید، سعی کنید او را جاهای بامزه بنشانید. کنار وسایل خانه مثل ماشین لباسشویی، کنار در اتاق، کمد، روی کاناپه یا هر جای دیگری که اندازه کودک در مقایسه با اشیا دیگر نشان داده شود. لازم نیست همیشه بچه وسط کادر باشد. کادربندی‌های مختلف را امتحان کنید. سعی کنید فرزندتان را در موقعیت کشمکش و فعالیت قرار دهید و از او عکس بگیرید. بچه‌ها در حال بازی یا شیطانی خیلی زیبا هستند. یادتان باشد هم عکس‌های عمودی را امتحان کنید هم افقی‌ها را. این را هم بدانید که لازم نیست تمام عکس‌های کودک شما تمام رخ باشد. نیم‌رخ یا سه‌رخ کودک شما هم به اندازه تمام رخ او زیباست. اگر از قد کودک عکس می‌گیرید زحمت بکشید و روی زمین بنشینید یا دراز بکشید. اینطوری کودک را کاملا از روبه‌رو نشان می‌دهید. اگر ایستاده از فرزندتان عکس بگیرید به خاطر اختلاف قد اندام او به اصطلاح دفرمه خواهد شد. خوشبختانه الان مثل سال‌های گذشته دوربین‌ها آنالوگ نیستند و نیاز نیست در فیلم عکاسی صرفه‌جویی کنید. پس از هر حالت کودکان چند عکس پشت سر هم بگیرید، بعد در کامپیوتر بهترین را انتخاب کنید و اضافه‌ها را بدون نگرانی پاک کنید.

کمی فکر کنید

دکورهای معمولی، عکس‌های معمولی به وجود می‌آورند. به جای اینکه بچه کنار مبل بایستد و پایه‌های بی‌ریخت مبل پس زمینه عکس او باشند، بهتر است او را روی مبل بگذارید. می‌توانید ابتکار به خرج دهید و او را کنار عروسک‌هایش، کنار قابلمه‌های آشپزخانه، توی کمد، یا جاهای خنده‌دار دیگر بگذارید و از او عکس بگیرید. چتر، کلاه، موبایل یا تلفن در کنار بچه‌ها فرم‌های زیبایی درست می‌کند. از بچه‌ها با خوراکی‌های‌شان عکس بگیرید. لباس‌های آن‌ها را درآورید و بگذارید تا می‌خواهند با خوراکی‌های‌شان خرابکاری کنند. همچنین می‌توانید از آینه استفاده کنید. رفتار بچه‌ها با آینه خیلی بامزه است. آن‌ها با دیدن آینه ذوق‌زده می‌شوند و حرکات بامزه‌ای نشان می‌دهند. به‌علاوه داشتن بچه و تصویرش در آینه خیلی زیباست. می‌توانید از همسرتان کمک بگیرید. از او بخواهید بچه را بخنداند یا با او بازی کند تا بتوانید عکس‌های متفاوتی از او بگیرید. اگر امکان‌پذیر نیست، می‌توانید جغجغه یا هرچیز دیگر مورد علاقه کودک را کنار دست‌تان داشته باشید و با تکان دادن کودک توجه او را به خودتان جلب کنید. مثلا بازی دالی، عکس‌های زیبایی می‌دهد. می‌توانید موقع عکاسی این بازی را با کودک تکرار کنید. معمولا بچه‌ها از عکاسی زود خسته می‌شوند. پس همه چیز را آماده کنید تا بهترین عکس را در دقایق اول عکاسی که بچه حوصله دارد و سرحال است بگیرید.

آتلیه 20 هزار تومانی

اگر به عکس گرفتن خیلی علاقه دارید می‌توانید در خانه یک آتلیه کوچک درست کنید و از کودکتان عکس آتلیه‌ای بگیرید. نگران نباشید. این کار اصلا سخت نیست. برای داشتن یک آتلیه کافی است یک پرده سفید یا کاغذ رولی تهیه کنید. کاغذ راحت‌تر و کم‌خرج‌تر است. می‌توانید موقع عکاسی آن را با چسب به دیوار بچسبانید و بعد از عکاسی آن را جمع کنید و جایی نگهدارید. برای این‌جور عکس‌ها بهتر است کاغذ را از دیوار آویزان کنید و تا روی زمین و جایی که بچه می‌ایستد هم ادامه‌اش دهید. این‌طوری یک زمینه فوق‌العاده خواهید داشت که می‌توانید بعدها در فتوشاپ هر کاری روی آن انجام دهید. نگران نور آتلیه نباشید. شما می‌توانید با دو چراغ مطالعه نور مورد نیازتان را تامین کنید. فقط کافی است نورهای دیگر را خاموش کنید، پرده‌ها را بکشید، چراغ مطالعه‌ها را روی یک پایه بگذارید و جلوی آن‌ها را با یک کاغذ بپوشانید. به این صورت نور غیر مستقیم و یکنواختی خواهید داشت که برای عکاسی از بچه‌ها حسابی مناسب است.

نور اضافه خاموش

یادتان باشد، بهترین نور برای عکاسی از بچه، هوای ابری است. در این نور بچه اخم نمی‌کند و زیبایی نور طبیعی روی صورتش می‌افتد. فلاش ضعیف با نور نرم یا غیر مستقیم، صورت کودک را به‌اندازه کافی روشن خواهد کرد. استفاده از یک دستمال کاغذی روی فلاش به تولید چنین‌نوری کمک خواهد کرد. علاه بر زیبایی نور، نور مستقیم فلاش هم چشم بچه را اذیت نخواهد کرد. هرچه فرزند شما کوچکتر باشد باید برای عکاسی از او از نور مصنوعی کمتری استفاده کنید. حتی بهتر است در مواقعی که لازم نیست فلاش دوربین را خاموش کنید. اگر زمینه پشت اهمیت دارد و اگر به زیباتر شدن عکس می‌کند می‌توان آن ‌را کمی روشن کرد وگرنه محو یا تیره شدن آن بهتر است. بچه‌ها موقع عکاسی خیلی تکان می‌خورند. پس باید نور کافی همراه داشته باشید به خاطر این‌که بتوانید دوربین را روی سرعت بالا بگذارید تا اگر بچه زیاد تکان خورد، عکسش تار نشود.

بچه‌های قد و نیم‌قد

وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، می‌توانید از سوژه‌های دیگری برای عکاسی از آنها استفاده کنید. مثلا از بچه به همراه شکلات، بستنی یا بادکنک عکس بگیرید. می‌توانید عینک یا کلاه بزرگترها را به آن‌ها بپوشانید و عکس بگیرید. کشتی گرفتن با پدر یا کمک کردن به مادر در کارهای خانه، سوژه‌های خوبی برای عکاسی هستند. بعضی وقت‌ها مجبور هستید از بچه‌ها به طور دسته جمعی عکس بگیرید. هماهنگ کردن چندتا بچه با هم کار سختی است. باید با حوصله آن‌را انجام دهید. می‌توانید با قول دادن جایزه یا خوراکی، بچه‌ها را به عکس گرفتن تشویق کنید. با چند دکور یا مدل ابتکاری می‌توانید عکس‌های زیادی از جمع بچه‌ها بگیرید. می‌توانید از آن‌ها بخواهید به ترتیب قد بایستند یا با هم بازی کنند. بد سلیقه‌ترین مدل برای عکاسی از بچه‌ها در این حالت این است که از آن‌ها بخواهید مستقیم بایستند. فراموش نکنید، شما به عنوان یک عکاس بیش از همه چیز باید جرات و خلاقیت داشته باشید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)