✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

گسترش بيمارستان‌هاي دوستدار مادر، در جهت کاهش آمار سزارین

1390/12/23 10:20
نویسنده : قاصــــــدك
1,394 بازدید
اشتراک گذاری

 

خبرگزاری بین المللی زنان (وفا) : مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده براي ترويج زايمان طبيعي و كاهش زايمان سزارين در كشور، گفت: گسترش بيمارستان‌هاي دوستدار مادر، ترويج زايمان به روش طبيعي را به دنبال خواهد داشت.

دكتر محمداسماعيل مطلق در گفت‌وگو با خبرنگاران ، گفت: وزارت بهداشت براي ترويج زايمان طبيعي دو اقدام اساسي را در دستور كار دارد. تشويق بيمارستان‌ها براي تبديل شدن به بيمارستان‌هاي دوستدار مادر به دنبال رعايت 10 آيتم مربوطه از جمله اقداماتي است كه ترويج زايمان طبيعي را به دنبال خواهد داشت.

وي با اين كه برنامه بيمارستان‌هاي دوستدار مادر اكنون در هشت بيمارستان كشور برگزار مي‌شود و بيمارستان‌هاي مربوطه لوح دوستدار مادر را دريافت كرده‌اند، گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه حدود 700 بيمارستان دولتي و خصوصي در سطح كشور بايد دوستدار مادر شده و لوح دوستدار مادر دريافت كنند. اين برنامه، تشويق زايمان فيزيولوژيك و كم درد و كاهش زايمان سزارين را به دنبال خواهد داشت.

دكتر مطلق ادامه داد: از طرف ديگر تاكنون تنها بر روي ثبت مرگ مادر در كشور اقدامات در حال انجام بود و به اين ترتيب با بررسي پرونده‌هاي مرگ مادري، علت‌هاي مرگ مشخص مي‌شد و اقدامات لازم براي كاهش اين عوامل به كار گرفته مي‌شد.

وي افزود: اما از امسال برنامه‌ريزي‌ها آغاز شده تا بررسي‌هاي لازم براي بيماري‌هايي كه يك مادر از زمان بارداري به آن مبتلا مي‌شود و به علت آن بيماري تا نزديك مرگ پيش مي‌رود، انجام شود كه در هشت استان، كرمان، سيستان بلوچستان، فارس، لرستان، اصفهان و ... در حال پياده شدن است و با اجراي اين برنامه كاهش مرگ و مير و بيماري در مادران باردار را خواهيم داشت.

دكتر مطلق گفت: بيماري‌هايي نظير صرع، افسردگي، ديابت و فشار خون بالا از جمله بيماري‌هايي هستند كه ممكن است مادر در زمان بارداري به آن مبتلا ‌شود و تا حد مرگ پيش رود و پس از زايمان نيز دچار اين بيماري‌ها باشد. براي اين بيماري‌ها استراتژي‌هاي لازم در حال طراحي است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)