✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

چگونه از اضافه شدن وزنمان در تعطیلات جلوگیری کنیم؟

1390/12/22 11:31
نویسنده : قاصــــــدك
1,085 بازدید
اشتراک گذاری
چگونه از اضافه شدن وزنمان در تعطیلات جلوگیری کنیم؟
تحقیقات موسسه ملی بهداشت اروپا نشان می‌دهد كه پرخوری در تعطیلات می‌تواند باعث اضافه شدن یك یا حتی دو كیلو وزن شود و در صورتی كه تعطیلات دو هفته‌ای باشد، این میزان ممكن است به پنج كیلوگرم برسد.

روزهای آغاز سال نو فصل تعطیلات، سفر و زمان جشن‌ها و خوشگذرانی با اقوام و دوستان است. متاسفانه برای بعضی از ما، این فصل معنی‌ای جز پرخوری و اضافه‌وزن نمی‌تواند داشته باشد. تحقیقات موسسه ملی بهداشت اروپا نشان می‌دهد كه پرخوری در تعطیلات می‌تواند باعث اضافه شدن یك یا حتی دو كیلو وزن شود و در صورتی كه تعطیلات دو هفته‌ای باشد، این میزان ممكن است به پنج كیلوگرم برسد. اگر این مقدار را طی چند سال جمع كنیم، به رقم خیلی بزرگی می‌رسیم. بنابراین باید كاری كنیم كه تعطیلات باعث چاق شدن ما نشود. با تمركز بر تغذیه سالم، فعالیت و تفریح و در نظر داشتن چند نكته ساده زیر می‌توانیم سلامتی خود را در طول تعطیلات تضمین كنیم.


1 - واقع‌بین باشید.
تعطیلات وقت مناسبی برای وزن كم كردن نیست. به جای این كار فقط به ثابت نگه داشتن وزن‌تان اكتفا كنید.

2 - زمانی را به ورزش اختصاص دهید.
ورزش باعث كمتر شدن استرس‌هایی می‌شود كه ممكن است در طول تعطیلات با آن مواجه شوید و همین‌طور مانع از افزایش وزن‌تان می‌شود. هرچه میزان خوردن‌تان زیاد می‌شود، بیشتر ورزش كنید تا جبران پرخوری خود را بكنید. 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی تند و دو بار در روز راه‌حلی ساده و عالی است.

3 - هیچ وعده غذایی را حذف نكنید.
قبل از رفتن به میهمانی، با خوردن اسنك‌های سبك مثل سبزیجات خام یا یك میوه، خود را سیر كنید. با این كار كمتر به خوردن در میهمانی فكر می‌كنید.

4 - قبل از پر كردن بشقاب‌تان در میهمانی، تمام غذاها و خوراكی‌ها را بررسی كنید.
آن غذاهایی را كه از همه بیشتر دوست دارید را انتخاب كنید و سعی كنید اولویت‌های بعدی را كمتر در ظرف خود بچینید. حتما سعی كنید كه جایی برای سبزیجات و میوه در ظرف‌تان خالی بگذارید.

5 - تا جایی بخورید كه احساس رضایت كنید.
خودتان را سیر نكنید. تنقلات را در وعده‌های كوچك و كم بخورید. بعد از كم كردن غذای‌تان به صندلی تكیه دهید و لذت ببرید. در زمان غذا خوردن دسته‌جمعی بد نیست به مبل یا صندلی تكیه دهید و بشقاب‌تان را روی میز بگذارید تا با دیر تمام كردن ظرف، كمتر بخورید.

6 - ماءالشعیر مصرف کنید.
این روزها ماءالشعیر طرفدارهای زیادی پیدا كرده و به جای نوشابه در میهمانی‌ها از این نوشیدنی استفاده می‌كنند. با اینكه این نوشیدنی از نوشابه سالم‌تر است، ولی هنوز هم مقدار زیادی كالری و شكر دارد. پس در خوردن آن زیاده‌روی نكنید.

7 - اگر در یك وعده پرخوری كردید، وعده بعدی را سبك بخورید.
اگر روزی 500 كالری بیشتر از استاندارد بدن‌تان بخورید، در طی دو هفته یك كیلو چاق می‌شوید. اما با تنظیم تعادل بین خورد و خوراك‌تان می‌توانید از این اتفاق جلوگیری كنید.

8 - تمركزتان را از خود غذا به حاشیه‌های آن منحرف كنید.
وقتی شیرینی می‌پزید، با تزیین كردن آن با مغزها وقت خودتان را پر كنید و كمتر هم از شیرینی بخورید. دور هم جمع شدن دوستان و خانواده در این ایام فقط معنی خوردن نمی‌دهد. بازی كردن یا قدم‌زدن‌های گروهی بهتر از یكجا نشستن و خوردن است. چه اشكالی دارد به هوای نشان دادن دكوراسیون جدید اتاق‌هایتان باعث شوید، میهمان‌هایتان كمی از جایشان تكان بخورند.

9 - اگر به خانه دوستانی می‌روید كه با آنها رودربایستی ندارید، خودتان غذای خودتان را ببرید.

10 - سعی كنید در تعطیلات غذاهای كم چرب و سالم بپزید.
حالا كه وقت بیشتری دارید، می‌توانید با دقت بیشتری مواد اولیه را انتخاب كنید. با خواندن جدول كالری می‌توانید كم چرب‌ترین محصول را انتخاب كنید. با این كار سلامت خود و خانواده‌تان را ارتقا دهید.
با در نظر گرفتن این چند نكته تازه از تعطیلات‌تان لذت ببرید. با تحرك و خوردن غذای سالم، می‌توانید بدون استرس از خوراكی‌های مورد علاقه خودتان لذت ببرید. با این كار ذهن و بدن‌تان از شما ممنون خواهند شد.

دستوراتی برای سالم غذا خوردن
با چند نكته ساده زیر می‌توانید غذاهای سنتی و روزمره را طوری درست كنید كه سالم‌تر باشند:

آبگوشت: موقع پاك كردن گوشت، تمام چربی‌های آن را بگیرید. این كار باعث می‌شود هر بشقاب از غذا حدود 60 گرم چربی كمتری داشته باشید.

دور چین غذا: به‌جای اینكه دور غذایتان را با نان یا سیب‌زمینی سرخ كرده تزیین كنید، با حلقه‌های پیاز، سیر، كرفس یا سبزیجات دور غذایتان را پر كنید. این كار هم شكیل‌تر است و هم رنگ و روی بهتری به غذا می‌دهد. می‌تواند غذایتان را با آب مرغ كم نمك و كم چرب مرطوب كنید (مثلا مرغ شكم‌پر كه كالری كمی داشته باشد.)

بوقلمون: بهتر است همیشه پوست بوقلمون را بگیرید و آن را روی ظروف توری بپزید تا چربی‌اش بیرون بچكد با این كار حدود 11 گرم چربی اشباع كمتری در هر بشقاب خواهید داشت.

خوراك نخود سبز : این بار جای اینكه نخودها را با سوپ بپزید، آنها را با تكه‌های سیب‌زمینی له شده بپزید و جای اینكه غذا را با پیازداغ سرو كنید، از خلال بادام استفاده كنید.

پوره سیب‌زمینی : از شیر خشك، آب مرغ، سیر یا پودر سیر و پنیر پارمزان جای شیر و كره استفاده كنید. مزه بهتر و تازه‌تری هم می‌دهد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)