✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

حواست باشه چه طور به من شیر میدی

1390/12/22 8:50
نویسنده : قاصــــــدك
942 بازدید
اشتراک گذاری

بهترین موقعیت های فیزیکی مادر برای شیردهی

شيرخواران شكمو هنگام غذا خوردن تماشايي اند؛ خود مادران عاشق شير خوردن فرزندشان هستند با اين همه هميشه اين سوال را از خود ميپرسند كه: « الان بچم راحته؟ نكنه شير بپره تو گلوش؟ » اين نگراني ها تنها براي شير مادر نيست، حتي اگر فرزندتان شير خشك هم مي خورد بايد بلد باشيد چطور به او شير بدهيد؛ اصلا شير خوردن آدابي دارد، از موقعيت بدن مادر و كودك تا اينكه مادر بفهمد شيرش به طور صحيح خارج مي شود يا نه؛ با خواندن اين مطلب در شيردهي به نوزادان متخصص خواهيد شد.

آغوشي مورب

بنشينيد، بالشي را روي پايتان بگذاريد و فرزندتان را در آغوش بگيريد به طوري كه بدنش كاملا كشيده باشد؛ اگر مي خواهيد از سينه راست تان شير دهيد بازوي راست تان را پشت بدن كودك قرار داده و با انگشتان دست چپ سر كودك را به سمت سينه تان بگيريد.

آغوشي

بنشينيد و نوزادتان را طوري بغل كنيد كه بدنش اريب به سمت شكم تان بيايد آرنج تان را زير سرش و كف دس تتان را زير باسنش بگذاريد، با دست ديگرتان سينه خود را نگاه داريد. اين حالت براي نوزاداني كه چند وقتي است شير خوردن را شروع كرده و ديگر مکیدن را خوب بلدند مناسب است. البته بعضي خانمها مي گويند نگاه داشتن سر نوزاد در اين وضعيت سخت است.

آغوش صليبي

یک بالش با ارتفاع و سفتي مناسب انتخاب كنيد و نوزاد را به پهلو روي آن بخوابانيد؛ اگر مي خواهيد از سينه چپ تان شير بدهيد با بازوي راست پشت و با كف دست سر كودك را نگاه داريد و بالعكس. با انگشتان دست چپ سينه چپ تان را نگاه داريد.

دراز كشيدن به پهلو

اگر مي خواهيد از سينه چپتان شير دهيد به پهلوي چپ دراز بكشيد و به تيكه گاهي تيكه بدهيد؛ فرزندتان را هم به پهلو روبه روي خود بخوابانيد. با بازوي راست تان پشت و با كف دست راست تان سرش را نگاه داريد؛ زير سر خودتان و زير بدن بچه به اندازه كافي بالش بگذاريد تا فاصله ها تنظيم شوند. اين حالت براي شب ها كه فرزندتان با گريه هاي گرسنگي شما را بيدار ميکند مناسب است.

اصول شيردادن با شيشه

بنشينيد و فرزندتان را طوري بغل كنيد كه حالت نشسته داشته باشد. پشت گردنش را نگاه داريد. درحالتي كه دراز كشيده به او شير ندهيد زيرا ممكن است شير وارد گوش هايش شود و زمينه عفونت ايجاد كند. شيشه را به طور مورب بگيريد تا پستانك شيشه پر شود و كودك هوا نمكد.

شيشه و تمام اجزايش را تميز نگاه داريد. به اين منظور ميتوانيد آن را بجوشانيد يا در ماشين ظرفشويي بشوييد.

شيري كه آماده كرده ايد را در يخچال نگاه داشته و اگر تا 24 ساعت مصرف نكرديد آن را دور بريزيد.

براي گرم كردن شيري كه در يخچال يا فريزر بوده، شيشه محتوي شير را تا زماني كه به دماي اتاق برسد در ظرف آب گرم بگذاريد. ابتدا چند قطره اش را روي پشت ساعدتان بريزيد و اگر دمايش مناسب بود به فرزندتان بدهيد.

12 نشانه درست شير خوردن

درد نداريد. (البته ممكن است ابتدا حس غريبي داشته باشيد.)

لبهاي فرزندتان دور سرسينه تان هستند.

زبان فرزندتان بين سينه و لثه پايينش است. ميتوانيد لب پايينش را پا يينتر بياوريد و موقعيت زبانش را ببينيد، مراقب باشيد زبانش به سقف دهان نچسبيده باشد. براي پيشگيري از اين وضعيت قبل از شروع شيردهي، سينه تان را روي گونه اش بكشيد تا قلقلكش بيايد و دهانش را به اندازه كافي باز كند.

حداقل نيمي از هاله سينه تان بايد در دهان كودك باشد.

گو شهايش هنگام شير خوردن ميجنبند. اين تكانها ابتداي هر نوبت شير خوردن شديد و به مرور آرا متر ميشوند.

صداي « اااه » يعني فرزندتان حين شيرخوردن به خوبي نفس ميكشد.

اگر هنگام شير خوردن از دهان كودك شير بيرون بزند؛ يا درست او را به خود نزدیک نكرده ايد يا شيرتان زياد است و كودكتان بي ميل.

نبايد صداهاي عجيب غريب بشنويد در غيراين صورت احتمالا سينه تان درست در دهان كودكتان قرار نگرفته است. پس انگشت اشاره تان را گوشه دهان او بگذاريد سينه تان را خارج و دوباره شروع كنيد.

هنگام شير خوردن از روده كودك هورموني ترشح ميشود كه به او آرامش ميبخشد اگر حين شير خوردن دستها و پاهايش شل شدند يعني ديگر سير است؛ اگر كودكي حين شير خوردن خوابش ببرد يعني علاقه اي به شير خوردن ندارد.

لپهاي فرزندتان بايد باد كنند اين حالت يعني دهانش در حال پر شدن از شير است. در غيراين صورت بايد بدانيد كه او شير را خوب نميمكد.

حركتهاي فك كودكتان بايد آرام و متناوب باشد اين يعني جريان شير شما مداوم و كافي است. اگر كودك مكشهاي نامنظمي داشته باشد يعني شيرتان خوب خارج نميشود.

چانه فرزندتان بايد به سينه تان فشار بياورد و بينش اش روي سينه تان باشد اگر صورت كودك به اندازه كافي به سينه تان نزدیک نباشد نميتواند درست شير بخورد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)