✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

همه آنچه بايد درباره بچه‌هاي متولد اسفند بدانيد

1390/12/18 11:13
نویسنده : قاصــــــدك
1,430 بازدید
اشتراک گذاری

 

ماهرويان در سرزمين عجايب

 

حتما تا به حال بچه‌هايي را با صورت‌هاي سفيد و تپل و صد البته معصوم و دوست داشتني ديده‌ايد که لبخندشان آنچنان در اعماق قلب‌تان نفوذ کرده که ديگر هيچ‌وقت آن را فراموش نکرده‌ايد.

حتي اگر اين بچه‌ها را از نزديک نديده‌ باشيد در عکس‌هاي روي کارت پستال‌ها ديده‌ايد؛ عکس‌هايي که نمادي از نوزاداني هستند درست مانند فرشته‌ها. فقط دو بال کم دارند تا به خود فرشته تبديل شوند. همه اين‌ها قصه‌اي بود براي شما والديني که قرار است فرزندتان در اسفند متولد شود.

اين بچه‌هاي فوق‌العاده دوست داشتني و معصوم که شمايلي همچون فرشتگان دارند نه جيغ جيغو هستند و نه لجباز. نه پرتوقع هستند و نه بيش از حد مغرور، اما يک لبخند بي‌نظير دارند؛ لبخندي که دست آويزي است براي بدست آوردن هر آنچه مي‌خواهند. فکر مي‌کنيد توانايي اين را داريد که مقابل لبخندهاي نافذ آن‌ها دست‌ها را به نشانه تسليم بالا نبريد و تن به خواسته‌هاي معقول و غيرمعقول‌شان ندهيد! بعيد است هيچ‌کس چنين قدرتي برابر بچه‌هاي متولد اسفند داشته باشد.

بچه‌هايي که هميشه بچه مي‌مانند

خيلي از پدرو مادر‌ها ترجيح مي‌دهند کوچولو‌هاي‌شان هيچ‌وقت بزرگ نشوند و هميشه بچه باقي بمانند. آن‌ها اعتقاد دارند بزرگ‌تر شدن بچه‌ها مترادف است با بزرگ‌تر شدن دردسر‌هاي‌شان. اگر فرزند شما متولد اسفند است پس زياد بابت اين قضيه دل‌نگران نباشيد چون اسفندي‌ها ذاتا هميشه بچه باقي مي‌مانند! روياهاي بچه‌گانه آن‌ها معمولا براي هميشه همراه‌شان خواهد بود. البته شايد وقتي بزرگ‌تر شدند خيلي آن‌ها را به روي خودشان و شما نياورند اما در ذهن‌شان همچنان‌‌ همان رويا‌ها را بال و پر مي‌دهند و به آن‌ها پايبند هستند!

خيالباف‌هاي دوست‌داشتني

فقط کافي است کمي بزرگ‌تر شود تا بدون اجازه و صرفا با ميل و تمايل خودش سفر به سرزمين عجايب را که زاييده ذهن خيالباف اوست، آغاز کند. البته او هرگز دليلي نمي‌بيند که زندگي‌اش در دنياي خيالي را از ديگران پنهان کند. چه آن زمان که چهار دست وپا مي‌رود و چه وقتي که کمي بزرگ‌تر مي‌شود، اين دنياي خيالي به‌‌ همان قوت اوليه‌اش باقي خواهد بود. اگر برحسب اتفاق کوچولوي اسفند ماهي شما بدغذاست براي اين‌که بتوانيد چند قاشق بيشتر به خوردش بدهيد يک راه‌حل ساده وجود دارد. از آنجا که فرزندتان در دنياي خيالي‌اش سير مي‌کند شما هم مي‌توانيد از همين حربه استفاده کنيد. براي او نقش دختر شاه پريان را بازي کنيد! يا به يک دلقک تبديل شويد! مي‌توانيد خرگوشي باشيد که هميشه در عالم خيالش براي او يک دوست واقعي است و همواره هم‌کلامش مي‌شود و بعد نتيجه‌اش را ببينيد. او با ولع هرچه تمام غذايش را مي‌خورد، چون شما را در دنياي رويا‌هايش همراه خود مي‌بيند!

وقتي او خواب مي‌بيند!

در مواقع عادي البته وقتي که اين کوچولو کمي بزرگ‌تر شده است مي‌توانيد برخي از اسباب‌بازي‌هاي محبوبش را اطرافش بريزيد. از در و ديوار هم کمي بادکنک و کاغذهاي رنگي آويزان کنيد. پف‌فيل را در ظرف ريخته و دم دست او بگذاريد و بعد با فراغ بال برويد و به کار‌هاي‌تان برسيد چون کودک اسفند ماهي شما قطعا چند ساعتي با همين تدارک مختصر و مفيد مشغول خواهد بود. خلاصه کلام اين‌که همه چيز آرام است تا وقتي که 7-6 ساله مي‌شود. آن وقت است که روياهاي شبانه او در قالب خواب‌هايي که مي‌بيند مي‌تواند شما را کم و بيش نگران کند. يک روز صبح از خواب بيدار مي‌شود و همراه شما سر ميز صبحانه مي‌نشيند. ظاهرا همه چيز مرتب است اما خبر نداريد که اين اوضاع به ظاهر آرام مي‌تواند آرامش قبل از طوفان باشد، چون دقايقي بعد او به شما مي‌گويد: «مامان مي‌دوني ديشب کي رو ديدم؟!» اينجاست که قلب‌تان به تپش مي‌افتد! همه چيز را مرور مي‌کنيد. ديشب به غير از اعضاي خانواده فرد ديگري به خانه نيامده و بعد هم همگي خوابيده‌ايد تا صبح! با اضطرابي که سعي داريد مخفي‌اش کنيد از او سوال مي‌کنيد: «کي؟!» و او پاسخ مي‌دهد: «بابابزرگ.» اين پدربزرگ مهربان سال‌ها پيش از تولد او از دنيا رفته و دقيقا همين موضوع است که شما را نگران مي‌کند، چون کودک اسفند ماهي‌تان هرگز به شما نمي‌گويد پدربزرگش را در خواب ديده بلکه ماجرا را طوري جلوه مي‌دهد که گويا رودررو با او صحبت کرده است!

دشمنان بچه‌هاي اسفندي

هرگز سعي نکنيد آن‌ها را با يک برنامه‌ريزي دقيق و منظم وفق دهيد چون به هيچ عنوان زير بار اين ماجرا نمي‌روند. بهتراست بدانيد برنامه‌ريزي ثابت و يکنواخت بزرگ‌ترين دشمن بچه‌هاي متولد اسفند است. اين بچه‌ها حتي در دوران نوزادي ممکن است ترجيح دهند شب‌ها تا صبح بيدار بمانند و در عوض صبح تا شب بخوابند. هر وقت دل‌شان بخواهد غذا مي‌خورند و وعده‌هاي منظم غذايي براي‌شان اهميتي ندارد! هر وقت از نيمه‌شب هم كه باشد اگر بخواهند با لگوهاي خود بازي کنند اين کار را خواهند کرد پس بهتر است به جاي اين‌که سعي کنيد برنامه‌هاي خودتان را به آن‌ها تحميل کنيد شما شرايط را با اميال او وفق دهيد چون در اين مجادله بدون ترديد در ‌‌نهايت اين بچه‌هاي اسفندي هستند که پيروز مي‌شوند.

آن‌ها را ستايش کنيد

او استعدادهاي ويژه‌اي دارد اما متاسفانه اعتماد به نفس کافي براي پرورش اين استعداد‌ها را ندارد. بنابراين بايد همواره او را مورد ستايش قرار دهيد و توانايي‌هايش را يادآوري کنيد. البته يادتان باشد که او گاهي اوقات هم به تنهايي نياز دارد. پس اگر روزي ديديد که در خودش فرو رفته پا پيچش نشويد و بگذاريد يک ساعت تنها بماند. نگران نباشيد که تنهايي‌اش به درازا بکشد چون خود او سر وقت يعني درست‌‌ همان موقعي که کم‌کم نگراني بر شما غلبه کرده سروکله‌اش پيدا مي‌شود چون به اندازه کافي تنها بوده و چه بسا در عالم خيال مشکلاتش را آن طور که دوست دارد، حل و فصل کرده است!

اسفندي‌ها و مدرسه

به نقطه حساسي رسيده‌ايد. اغلب اين بچه‌ها در مدرسه دچار مشکل مي‌شوند چون همانطور که پيش‌تر مطرح شد، نظم و قاعده در قاموس آن‌ها جايي ندارد و همين کافي است که مدرسه براي آن‌ها به يک معضل جدي تبديل شود. اين معضل وقتي جدي‌تر مي‌شود که كودک اسفندي شما مقابل‌تان مي‌ايستد و آب پاکي را روي دست‌تان مي‌ريزد. همين جاست که به شما مي‌گويد از مدرسه و روش‌هاي يکنواخت آن اصلا خوشش نمي‌آيد و تصميم هم ندارد با اين شرايط کنار بيايد. او کاملا جدي است. با اين شرايط کنار نمي‌آيد و در اين زمينه هرراهي را برويد باز هم به جايي نمي‌رسيد! پس بهتراست با روش‌هاي ديگري حداقل در خانه او را مجاب کنيد که سراغ درس برود. فراموش نکنيد اين روش‌ها بايد هم باب طبع او باشند هم متنوع.

يک هنرمند تمام عيار

اين بچه‌ها هنرمندان قابلي هستند. به زبان ساده‌تر انگار که هنر در خون آن‌هاست. بنابراين در اين وادي مي‌توانند به افرادي حرفه‌اي تبديل شوند و در ‌‌نهايت هم يکي از عرصه‌هاي هنري را به عنوان شغل اصلي خود انتخاب کنند. البته در اين بين موسيقي محبوب‌ترين شاخه هنري است که مي‌تواند اين بچه‌ها را جذب خود کند؛ البته اگر بتوانيم شعر و شاعري و علاقه بي‌حد و حصر بچه‌هاي اسفندي را به اين مقوله فاکتور بگيريم.

اشک‌هاي هميشه آماده!

طبع لطيف آن‌ها گاهي اوقات برايشان دردسرساز مي‌شود. اين بچه‌ها در مقابل خشونت به راحتي آسيب‌پذيرند و البته روحيه‌اي بسيار حساس دارند. به همين دليل ممکن است اين بيد‌ها به هر بادي بلرزند و خيلي زود اشک‌شان سرازير شود!

بچه‌هاي متولد اسفند در عين حال به خاطر خيال‌پردازي‌شان خيلي راحت به دروغگويي متهم مي‌شوند.

البته اشتباه نکنيد چون آن‌ها اصلا قصد ندارند دروغ بگويند اما آنقدر خيالات‌شان را جدي تلقي مي‌کنند که به زعم خودشان اين تخيلات را کاملا در قالب واقعيت به زبان مي‌آورند. بهتر است آن‌ها را به دروغگويي متهم نکنيد. در عوض مي‌توانيد حرف‌هايش را بشنويد و چه بسا در مواردي با اين کوچولوي دوست‌داشتني همراه شويد و به تخيلاتش بها بدهيد.

حقيقت تلخ

حقيقت گاهي اوقات واقعا تلخ است. مشکل اينجاست که بچه‌هاي متولد اسفند هميشه نمي‌توانند با تلخي حقيقت کنار بيايند. در اين لحظات آن‌ها واقعا به محبت شما احتياج دارند. اگر اين محبت را از کسي نگيرند چاره‌اي براي خود نمي‌بينند جز اين‌که تلخي حقيقت را با خيالات رنگين خود ترکيب کنند و تا حدودي از شدت ناراحتي خود از اين طريق بکاهند.

اگر چنين چيزي را از آن‌ها ديديد هرگز توي ذوق‌شان نزنيد. اصرار نکنيد که واقعيت را بايد همان‌طور که هست، بپذيرند. آن‌ها را دروغگو خطاب نکنيد. در عوض همراهي‌شان کنيد. اين همراهي آن‌ها را آرام‌ خواهد کرد. براي اين همراهي لازم نيست به آن‌ها دروغ بگوييد بلکه مي‌توانيد اجازه بدهيد به روش خودشان آرام‌تر شوند بدون اين‌که کسي آن‌ها را متهم به دروغگويي کند. باور کنيد که قوه گرسنگي، خشونت و مسائلي از اين دست براي بچه‌ها قابل هضم نيست. پس اگر مي‌خواهند در دنياي خيالي خود همه چيز را آرماني تصور کنند و زير بار اين نما از واقعيت‌هاي زندگي نروند، به آن‌ها اصرار نکنيد چون به مرور زمان که بزرگ‌تر مي‌شوند حقيقت‌هاي تلخ را همانطور که هست مي‌پذيرند، اما در دوران کودکي طبع لطيف و روح حساس‌شان اجازه نمي‌دهد همه چيز را دقيقا همانطور که هست قبول کنند. يادتان باشد نماد ماه اين بچه‌ها ماهي است. اين ماهي‌هاي حساس را در تور دغدغه‌هاي زندگي گرفتار نکنيد و بگذاريد روح حساس و آزادشان به موقع خودش را پيدا کند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (3)

مامان امیرحسین
9 اسفند 91 15:55
سلام .دوست عزیز من شما را لینک کردم اگه به وبلاگم بیاید وشما هم لینک کنید خوشحال میشم
گل نرگس
4 مهر 92 17:54
سلام وبلاگت عالیه خوشحال میشم به من هم سر بزنید http://bustannoor.blogfa.com بوستان نور-رنگ امیزی کودکانه
گل نرگس
4 مهر 92 17:55
راستی اگه قابل میدونی منو لینک کن اگه اجازه میدی شما را لینک کنم http://bustannoor.blogfa.com بوستان نور