✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

فرزندي با چشمهاي معصومانه

1390/12/9 11:29
نویسنده : قاصــــــدك
869 بازدید
اشتراک گذاری

زدست ديده و دل هر دو فرياد                        که هر چه ديده بيند دل کند ياد

اگر فرزندي با چشم هاي پاک و با حيا مي خواهيد سه نکته را مد نظر داشته باشيد . پرورش قلبي سالم ،تقويت اعتقاداتي زيربنايي ،و ايجاد محيطي پاک .

 

زدست ديده و دل هر دو فرياد                        که هر چه ديده بيند دل کند ياد

اگر فرزندي با چشم هاي پاک و با حيا مي خواهيد سه نکته را مد نظر داشته باشيد . پرورش قلبي سالم ،تقويت اعتقاداتي زيربنايي ،و ايجاد محيطي پاک .

دل و نگاه يک تعامل دو سويه با هم دارند .دل بيمار،خاستگاه نگاه آلوده است و متقابلا نگاه آلوده ،دل را بيمار مي کند.

اما اگر ،دل پاک و سالم باشد نگاه آلوده کمتر شانس وقوع پيدا خواهد کرد .قلب مريض محصولات مختلفي دارد که نگاه آلوده يکي از قطعي ترين آنهاست.

اگر قلب فرزندتان بيمار شود فضيلتها و دينداريهاي خانواده هم نمي تواند او را از چشم چراني هاي دوران نوجواني و جواني حفظ کند.چشمهاي  ما سفير قلبهاي ما هستند.جز پيام دل ،حامل پيام ديگري نيستند.پس مواظبت کنيد تا قلب فرزندتان سالم بماند.

براي سالم ماندن قلب فرزندتان برخي نکات را بايد از نخستين روز حيات يک فرد حتي زماني که اين حيات محدود به محيط رحم است ،رعايت نماييد.لذا اگر يک بانوي حامله هستيد به تاثيرات فرازميني نگاه آلوده بر روي جنين خود ايمان داشته باشيد،و در اين دوران بيش از گذشته از نگاهتان مراقبت کنيد.و اگر والديني داراي کودکان خردسال هستيد،کودکانتان را با اکرام و محبت  پرورش دهيد .عزت نفس را در وجودشان تقويت کنيد تا بعدها براي يک لقمه عشق و محبت ،خودشان را به آب و آتش نزنند و نگاهشان را در پي شکار دلهاي ديگران به هر سويي نفرستند.

گاهي يک سيلي خرد کننده مخصوصا در حضور ديگران که از نظر کودک شما شرم آور تلقي شود،خدشه اي بر دل کودک شما ايجاد مي کند و ايجاد يک بيماري کوچک مي کند.کودک شما بعد از آن حساس مي شود و نسبت به خواهر يا بردارش حسادت نشان مي دهد يا به دروغگويي روي مي آورد .همه ي اينها نشان مي دهد که بيماري در حال رشد است .فراموش نکنيد که بيماريهاي قلبي (روحي)هم مانند بيماريهاي جسمي ماداميکه درمان نشوند به رشد خود ادامه مي دهند.

قرآن کريم درباره ي بيماريهاي قلبي مي فرمايد :

في قلوبهم مرض فزادهم  الله مرضا .... :در قلبهايشان مرض است و خداوند بر مرضشان مي افزايد .

اين درست مثل اين است که بگوييم وقتي باران مي بارد خداوند بر آبهاي روي زمين مي افزايد .يعني خداوند خود خالق باران و آبهاست و اين قانون که با باريدن باران ،آبهاي زمين افزايش مي يابد، را او مقرر فرموده است .لذا همه چيز را مستقيما به خود نسبت مي دهد .(اقتباس از يک تحقيق در تفاسير مختلف، پيرامون آيه ي مذکور)

به فرض آنکه فرزندتان را خوب و با چشماني پاک تربيت کرده باشيد،هنوز هم راه را تا آخر نرفته ايد.بايد محيط را هم پاک و سالم نگه داريد .اگر رفت و آمدهاي بي انضباطي با اقوام داشته باشيد و فکر احساسات نوجوانتان را نکنيد ،همان محيطي که شما سالمش مي دانيد، محلي براي رشد آلودگي هاي دلها و چشم ها خواهد شد

نتيجه اينکه بيماري هاي قلبي طبق قانون طبيعي که خداوند آن را جعل فرموده است ،ماداميکه در محيط مناسب قلب آدمي جاي داشته باشند مانند هر موجود زنده ي ديگري به رشد خود ادامه خواهند داد.بنابراين هوشيارانه از قلب خود و فرزندانتان مراقبت کنيد تا محلي براي رشد بيماريهاي روحي نشوند واگر احساس کرديد قلب کودکتان بيمار است با اکرام و احترام پرهيز از هر گونه تحقير به تدريج بيماريش را درمان کنيد.

اما به جز اينها لازم است روي اعتقادات فرزندتان نيز کار کنيد.اگر فرزندتان به دوران نوجواني برسد در حاليکه خالي از معلومات و اعتقادات اساسي و زيربنايي است ،نتيجه ي تمام زحمات شما با يک باد مخالف از دست خواهد رفت.وقتي بحث و گفتگوهاي به ظاهر منطقي اطرافيان به فرزند شما ثابت کند که بايد خوش بود و به هر قيمتي دو روز دنيا را خوش گذراند،چه سنگري براي حفظ او به جز اعتقادات محکمش وجود دارد .حالا اين نگاه آلوده است که از طريق چشم چراني هاي تفريحانه ي نوجوان قلب او را بيمار مي کند.براي اين مدعا سندي بهتر از روايت رسول اکرم _صلي الله عليه و آله _ نمي شناسم که فرمود:نگاه آلوده تيري است از تيرهاي شيطان به قلب مومن.

محيط پاک

به فرض آنکه فرزندتان را خوب و با چشماني پاک تربيت کرده باشيد،هنوز هم راه را تا آخر نرفته ايد.بايد محيط را هم پاک و سالم نگه داريد .اگر رفت و آمدهاي بي انضباطي با اقوام داشته باشيد و فکر احساسات نوجوانتان را نکنيد ،همان محيطي که شما سالمش مي دانيد، محلي براي رشد آلودگي هاي دلها و چشم ها خواهد شد.شما با بزرگترها سرگرم گفتگوييد و از نگاههايي که بين پسرخاله ها و دختر خاله ها رد و بدل مي شود غافليد .اين نگاهها را دسته کم نگيريد تا به يکباره با خواسته هاي غير معقول و عجيب و غريب فرزندتان روبرو نشويد. اين نگاهها، هرچند به نظر شما خواهر -برادرانه بيايند،از رنگ و طعم جنسي خالي نيستند.نوجوان شما در سني است که مسائل جنسي در اولويت هاي او قرار دارند.ضمنا حتي اگر همانطور که شما معتقديد اين نگاهها تنها جنبه ي ديدن داشته باشند و هيچ پردازشي روي آنها صورت نگيرد،بازهم خالي از اشکال نيستند.

وقتي که مرزهاي نگاه شکسته شد بعدها نگاهها ،حرفه اي تر خواهند شد و ديگر تنها به سوي اقوام و آشنايان نخواهند بود .نگاه آلوده ي حرفه اي ،حتي بدون هيچ دليلي هم به کار خود ادامه مي دهد.لذا بسيارند جواناني که بعد از ازدواج هم از نگاه خود مراقبت نمي کنند و در حاليکه کنار همسر خود ايستاده اند نگاه خريدارانه و پر از نياز خود را معطوف اطرافيان مي دارند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

سجّــــــــادم
11 اسفند 90 20:11
سلام . وبلاگ زیبایی بود. چشم به راهتم.