✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

موبايل براي کودکان مفيد است يا مضر؟

1390/11/30 13:02
نویسنده : قاصــــــدك
938 بازدید
اشتراک گذاری

 

تلفن هاي همراه امروزه به بخش جدايي ناپذيري از زندگي نه تنها افراد بالغ و بلکه کودکان نيز تبديل شده است. بر اساس آمار موجود چيزي نزديک به 22 درصد کودکان 6 تا 9 سال ، 60 درصد کودکان 10 تا 14 ساله و 84 درصد کودکان 15 تا 18 ساله در آمريکا داراي تلفن همراه هستند. بر همين اساس آمار کودکان 8 تا 12 ساله که از تلفن همراه استفاده مي کنند نيز افزايش پيدا خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با توجه به استفاده روز افزون از تلفن هاي همراه در بين کودکان و نوجوانان، بر آن شديم تا شما را با يک سري از مسائل در مورد اين وسيله ارتباطي آشنا کنيم.

استفاده از تلفن همراه در شرايط اضطراري

بدون شک يکي از بهترين فوايد تلفن همراه براي کودکان و نوجوان قابليت استفاده از تلفن همراه در شرايط اضطراري است. در شرايطي مثل دور بودن از خانه براي مدتي طولاني ، بيرون رفتن به همراه دوستان و يا ساير شرايط مي توان از تلفن همراه استفاده کرد.

مشکلات حاصل از استفاده تلفن همراه:

مشکلات روحي:

بر اساس مطالعات جديد انجام شده استفاده از تلفن همراه مي تواند اعتياد آور باشد.همچين ارتباطي مستقيم بين ميزان استفاده از تلفن همراه و احساس افسردگي وجود دارد. بيشتر کودکان و نوجواناني که در زمان حال دچار افسردگي هستند از تلفن همراه به مقدار زيادي استفاده مي کنند.

ضعف بينايي:

همانند کاربران کامپيوتر ، کاربران تلفن همراه که زمان زيادي را صرف فرستادن پيامک کرده و مجبورند براي ديدن عبارت بر روي صفحه و يا صفحه کليد به چشم خود فشار بياورند و اين امر به ضعيف شدن چشم ها منجر مي شود.

پخش باکتري ها:

با توجه به اين که ما براي صحبت با تلفن همراه آن را به دهان خود نزديک مي کنيم و بسياري از اوقات در زماني که تلفن همراه در نزديکي ماست عطسه يا سرفه مي کنيم. اين مسئله موجب مي شود تا تلفن همراه به نوعي وسيله آلوده تبديل شود که به راحتي مي تواند آلودگي را انتقال بدهد.

تومور مغزي و کاهش اسپرم:

بر اساس برخي تحقيقات انجام شده اشعه هاي الکترومغناطيسي موجود در تلفن هاي همراه باعث تشکيل تومورهاي مغزي و کاهش اسپرم در مردان مي شود. البته در تمامي تحقيقات انجام شده اين نظريه تاييد نشده است.

کم خوابي: بسياري از کاربران نوجوان تلفن هاي همراه در ميانه شب به خاطر دريافت کردن يک پيامک يا پاسخ به تماس از خواب بر مي خيزند و اغلب دچار کم خوابي شده و در روز بعد خسته هستند.

وابستگي به تلفن همراه:

در يک تحقيق انجام شده در آمريکا ، 37 درصد نوجوان کاربر تلفن همراه گفته اند که بدون تلفن همراه قادر به ادامه زندگي نيستند. همچنين مشخص شده است که بسياري از نوجوانان ترجيح مي دهند با دوستان خود از طريق تلفن رابطه داشته و کمتر همديگر را ملاقات کنند.

دروغگويي:

همچنين مشخص شده است که چيزي نزديک به 39 درصد از کاربران بين 18 تا 29 ساله در زماني که از تلفن همراه استفاده مي کنند در مورد مکان حضور خود دروغ مي گويند.

هزينه ها:

بسياري والدين در زماني که صورت حساب تلفن همراه فرزندان خود را مي بينند شوکه مي شوند. استفاده از سرويس هاي مختلف ، مثل پيامهاي صوتي و تصويري و همچنين اينترنت مي تواند هزينه سنگيني را بر خانواده تحميل کند.

توصيه هايي به والدين:

با فرزند خود در مورد استفاده صحيح از تلفن همراه و اين که چگونه و کجا بايد از آن استفاده کند صحبت کنيد. به او آموزش دهيد که کي ، کجا و چطور از تلفن همراه خود استفاده کند. در مورد استفاده از تلفن همراه هشدار و تاثيرات بد آن به کودک خود هشدار دهيد .سعي کنيد به او توضيح دهيد که در صورتي که بيش از حد از تلفن همراه استفاده کند بايستي هزينه هاي آن را از پول توجيبي خود بپردازد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

فائزه
30 بهمن 90 15:22
سلام دوست عزیز
ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
با اجازتون میخوام وبلاگتون رو تو پیوند ثابتم بزارم
خوشحال میشم که از وبلاگم دیدن کنید
موفق باشید
اسم شما در لیست دوستان ما قرار گرفت