✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

پوست و بارداري

1390/11/25 12:03
نویسنده : قاصــــــدك
1,194 بازدید
اشتراک گذاری

 

بارداري دوره اي از تغييرات هورموني و متابوليک عميق است که بدن، آنرا براي مدت نسبتا کوتاهي تحمل مي کند ودر طي آن تغييرات متعددي در پوست، ناخن و موها بروز مي کند.

تغييرات پوستي در طول بارداري فوق العاده شايع هستند. به علت شرايط خاص روحي ورواني زنان باردار، اين تغييرات مي توانند سبب بروز نگراني هايي شوند که ممکن است مربوط به زيبايي ظاهري، امکان عود در بارداري هاي بعدي، اثرات بالقوه برروي جنين ويا مجموعه اي از آنها باشد. بثوراتي که در دروان بارداري مشاهده ميشوند همگي از اهميت يکساني برخوردار نيستند.

برخي از آنها تغييرات پوستي شايع هستند که تقريبا در تمام زنان باردار ديده مي شوند. البته تعدادي از بيماري هاي پوستي نيز وجود دارند که اختصاصا با حاملگي همراه هستند. همچنين حاملگي مي تواند سبب تشديد يا تخفيف بسياري از بيماري هاي پوستي شود که اختصاص به اين دوران ندارد.

تغييرات شايع در پوست وضمايم

تيره شدن پوست (هيپرپيگمانتاسيون): درجات مختلفي از افزايش رنگدانه در پوست که منجر به تيره شدن منتشر آن مي شود در 90درصد زنان باردار در فاصله هفته هاي اول تا چهاردهم بارداري اتفاق مي افتد.اين تغييرات در خانمها يي که موي تيره وپوست سبزه دارند،ديده مي شود. قسمت هايي از بدن که بطور طبيعي تيره تر هستند تيرگي بيشتري پيدا مي کنند مخصوصا نوک سينه ها وهاله اطراف آن ها، نواحي تناسلي وخط ميانه ديواره شکم که در اين زمان اصطلاحا به آن خط سياه گفته مي شود.

همچنين گاهي تغيير مشابه در زير بغل وکشاله ران ها نيز مشهود است.اين تغيير رنگ معمولا بعد از حاملگي از بين مي رود، ولي ممکن است درجاتي از آن باقي بماند.

همچنين در طول بارداري خال هاي تيره ممکن است بزرگتر ويا تيره تر شده وخال هايي که قبلا مورد توجه قرار نگرفته اند،مشخص گردند. بايد توجه داشت که تغييرات ذکر شده در خال ها، به طورکم وبيش يکسان ومتناسب در تمام خال هاي بدن صورت مي گيرد، ولي چنانچه يکي از خال ها تغييرات واضح در اندازه ويا رنگ پيدا کند ويا دچار علايمي نظيرخارش،سوزش ويا احيانا خونريزي گردد، حتما بايد توسط متخصص پوست بررسي گردد.

يک طرح مشخص از تيره شدن پوست که در حدود 70 در صد از زنان باردار مخصوصا سبزه ها در نيمه دوم حاملگي ديده مي شود، ماسک حاملگي است که در نواحي مختلف صورت ظاهر مي شود.اين تيرگي عموما لب بالا،گونه ها، پيشاني وچانه را گرفتار مي کند وبه دنبال تماي با افتاب نيز تشديد مي شود.اين نواحي تيره عموما به رنگ قهوه اي واغلب دوطرفه وقرينه هستند.

تغييررنگ مشابه ماسک حاملگي در زنان غيرباردار که از قرص هاي ضد بارداري استفاده مي کنند ويا گاهي حتي در مردان نيز ديده مي شود.ماسک حاملگي بعد از زايمان ممکن است ازبين برود ويا به درجاتي پايدار باقي بماند.

منبع : سلامت نيوز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)