✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

چطور بهترين کتاب‌ها را براي کودکان انتخاب کنيم؟

1390/11/20 9:04
نویسنده : قاصــــــدك
1,015 بازدید
اشتراک گذاری

بخش کتاب‌هاي کودک در کتابخانه‌ها و کتابفروشي‌ها معمولا عناوين زيادي دارد و کودکان مي‌توانند از ديدن همه‌ آن‌ها شگفت زده ‌شوند. چطور مي‌توانيد تصميم بگيريد کدام کتاب براي کودکي که تازه کتاب مي‌خواند بهتر است؟ در اينجا ۶پيشنهاد از خوانندگان حرفه‌اي کتاب، ‌ معلمان و تجربيات والدين براي‌تان آورده شده است:

بخش کتاب‌هاي کودک در کتابخانه‌ها و کتابفروشي‌ها معمولا عناوين زيادي دارد و کودکان مي‌توانند از ديدن همه‌ آن‌ها شگفت زده ‌شوند. چطور مي‌توانيد تصميم بگيريد کدام کتاب براي کودکي که تازه کتاب مي‌خواند بهتر است؟ در اينجا ۶ پيشنهاد از خوانندگان حرفه‌اي کتاب، ‌ معلمان و تجربيات والدين براي‌تان آورده شده است:

۱- کتاب‌هايي که نثر موزون و لغات ساده‌تر دارند: کودکان عاشق شنيدن کتاب‌هايي با نثر موزون و کلمات ساده‌تر هستند مخصوصا آن‌هايي که به راحتي به حافظه مي‌مانند، آن‌ها عاشق اين هستند که بدانند جمله چطور تمام مي‌شود «يک ماهي،  دو ماهي، ماهي قرمز، ماهي آبي» به دنبال کتاب‌هايي باشيد که جملات کوتاه موزون و قابل فهم داشته باشند: متن‌هايي با آهنگ موزون و ساده، کتاب‌هاي شمارش، کتاب‌هاي الفبا و کتاب‌هاي شعر. کتاب‌هاي نويسندگان کودک که شناخته شده هستند.

۲- از آنچه در کودکي خودتان آن را دوست داشته‌ايد، استفاده کنيد. کتاب‌هايي مثل ويني پو، سيندرلا، سفيد برفي، زيباي خفته، ‌پسر جنگل و... هنوز هم هستند. در کتابخانه يا کتابفروشي جسته و گريخته عباراتي از کتاب را بخوانيد تا‌‌ همان کتاب‌هايي را که خودتان در کودکي دوست داشتيد، پيدا کنيد. اولين کتابي که داشته‌ايد را پيدا کنيد حتما والدين‌تان آن را نگه داشته‌اند کتاب‌هاي کلاسيک هرگز از مُد نمي‌افتند.

۳- کتاب‌هايي با تصاوير کاملا رنگي انتخاب کنيد. براي بچه‌هايي که تازه کتاب مي‌خوانند کلمات هدف و جاذبه اصلي نيستند. کتاب‌هايي با رنگ‌هاي زنده و تصاوير زيبا جمع‌آوري کنيد و در مورد آن تصاوير با کودک‌تان صحبت کنيد. در مدتي که براي کودک داستان مي‌خوانيد روي عکس‌ها توقف کرده و در موردش با کودک بحث کنيد و بگوييد اين عکس‌ها چگونه داستان را بازگو مي‌کنند. اين کار به کودک شما در مراحل اوليه‌ خواندن کمک مي‌کند و او مي‌تواند از عکس‌ها براي راهنمايي متن در هر صفحه استفاده کند.

۴- کتاب‌هايي تهيه کنيد که با علاقه‌مندي‌هاي کودک هماهنگ باشد. کتاب‌هايي با موضوعات مورد علاقه کودک بهترين گزينه‌ها هستند، ‌ موضوعاتي مثل ماشين‌ها، حيوانات باغ وحش‌ها، مشاغل، ‌شخصيت‌هاي کارتوني مورد علاقه او ايده‌هايي هستند که عشق به مطالعه همه کتاب‌ها را در او زياد مي‌کنند، نه فقط يک نوع خاص کتاب را. کودک را با خود به کتابفروشي يا کتابخانه ببريد و او را در يک گروه سني يا يک موضوع خاص محدود نکنيد و با خواندن هر چيز همراه شويد.

۵- جست‌وجو کنيد کتاب‌هايي تهيه کنيد که کودک‌تان بتواند دستکاري کند. بچه‌ها دوست دارند درون کتاب‌ها نقاشي کنند. به آن‌ها نشان دهيد چقدر کتاب خواندن با کتاب‌هاي حمام، کتاب‌هاي تصاوير برجسته، کتاب‌هاي بزرگ (اين کتاب‌ها در سايزهاي بزرگ در اغلب کتابفروشي‌ها موجود است) و کتاب‌هاي صدادار يا هر چيزي که بتواند صفحات کتاب را زنده و شفاف نگهدارد.

۶- يک توصيه ويژه: کتابدار‌ها و مربيان کودکان از تجربيات خود دريافته‌اند که کدام نوع کتاب‌ها را بچه‌ها بيشتر دوست دارند پس به توصيه‌هاي آن‌ها توجه کنيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)