✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

پوست كودك بوم نقاشي نيست!

1390/11/13 12:10
نویسنده : قاصــــــدك
1,070 بازدید
اشتراک گذاری

گهگاه در نمايشگاه‌هاي گوناگون با غرفه‌هايي روبه‌رو مي‌شويم كه مشغول رنگ‌آميزي صورت بچه‌ها هستند. كودكان و والدين آنها خوشحال از اجراي اين مراسم در صف ايستاده‌اند و كودكان عاشق اين سرگرمي‌هستند؛ غافل از اينكه اين رنگ‌ها چه عوارضي مي‌تواند داشته باشد.

گهگاه در نمايشگاه‌هاي گوناگون با غرفه‌هايي روبه‌رو مي‌شويم كه مشغول رنگ‌آميزي صورت بچه‌ها هستند. كودكان و والدين آنها خوشحال از اجراي اين مراسم در صف ايستاده‌اند و كودكان عاشق اين سرگرمي‌هستند؛ غافل از اينكه اين رنگ‌ها چه عوارضي مي‌تواند داشته باشد.

گواش

براي رنگ‌آميزي صورت كودكان از وسايل مختلف استفاده مي‌شود. عده‌اي از ماژيك‌هاي معمولي، برخی از وسايل آرايشي خانم‌ها،. تعدادی از آبرنگ و برخي هم از رنگ گواش براي این کار استفاده مي‌كنند. حرفه‌اي‌ها هم رنگ‌هاي گريم را به کار مي‌برند. رنگ‌هاي فون دو نوعند:

1-    فون خشك يا پن‌كيك

2-    فون چرب يا پن‌استيك

از فون چرب براي گريم بازيگران سينما و نيز براي آرايش عروس استفاده مي‌شود.

براي رنگ‌آميزي صورت كودكان گاهي از فون خشك استفاده مي‌كنند كه با آب و صابون يا شيرپاك‌كن به سادگي قابل پاك كردن است. به طور كلي استفاده از ماژيك و رنگ گواش براي رنگ‌آميزي صورت بچه‌ها توصيه نمي‌شود؛ زيرا به سادگي از روي پوست پاك نمي‌شوند و مي‌توانند مضر باشند.

استفاده از آبرنگ

اگر از آبرنگ استفاده مي‌شود، پوست باید زود شسته شود و اگر از فون خشك براي رنگ كردن صورت بچه‌ها استفاده گردد، توصيه مي‌شود به مدت طولاني روي صورت كودك باقي نماند و حداكثر بعد از چند ساعت با آب و صابون يا شيرپاك‌كن پاك شود و به طور کلی كودك نبايد به اين تفريح عادت كند.

حساسیت پوستی

استفاده از هر نوع ماده شيميايي، از جمله رنگ روي صورت مي‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شايع‌ترين اين عوارض، ایجاد حساسیت تماسي يا حساسيت پوستي است. ممكن است در بار اول استفاده از اين مواد مشكل خاصي ايجاد نشود، اما در دفعات بعد، پوست دچار قرمزي، تورم يا خارش پوستي گردد.

 

جوشهای التهابی

مشكل ديگري كه به‌خصوص با استفاده از رنگ‌هاي چرب و در كودكان بزرگ‌تر و نزديك سن بلوغ ممکن است به وجود آید،. مستعد شدن پوست به جوش‌هاي غرور جواني است. به اين ترتيب كه با مسدود شدن منافذ پوست و احتباس چربي در آنها، جوش‌هاي كومدوني و سپس در صورت ادامه مصرف، جوش‌هاي التهابي يا چركي ايجاد خواهد شد.

نکته قابل توجه

-        بهتر است از رنگ‌هاي بي‌ضرر و آن هم براي يك بار استفاده شود.

-        براي هر كودك پدهاي يكبار مصرف به کار رود و قلم‌مو پس از دو بار مصرف كاملا شسته و تميز شود.

-        مواد گریم بیشتر از چند ساعت روي صورت كودك نماند و هرچه سريع‌تر شسته شود.

-        از محصولات چرب، به‌خصوص براي كودكان در سنين قبل از بلوغ استفاده نشود.

-        به هيچ وجه از رنگ گواش و يا ماژيك براي رنگ‌آميزي استفاده نشود.

-        در صورت بروز واكنش‌هاي حساسيتي، به متخصص پوست و مو مراجعه شود.

 

  • منبع: دنياي سلامت
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)