✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

يک هووي کوچولو

1390/11/11 12:32
نویسنده : قاصــــــدك
1,148 بازدید
اشتراک گذاری

هرچه فرزند اول هنگامي که فرزند دوم وارد مي شود بزرگتر باشد، عزل کمتري را احساس خواهد کرد و کمتر واکنش هاي تکانشي از خود نشان مي دهد. شواهدي داريم که نشان مي دهند  کودکان کوچکتر.....

پيدايش تغييرات در زندگي افراد، پيامدهايي را به همراه دارد و تولد نوزاد کوچک در خانواده از اين امر مستثني نيست و ممکن است در روابط والدين با فرزند اول اختلال ايجاد کرده و باعث ايجاد تغييراتي در رفتار کودک شود.

زماني که فرزند دوم متولد مي شود، ميزان اقتدار و قدرت فرزند ارشد خانواده کمتر شده و او به اجبار براي جلب توجه والدين و ارضاي نياز وابستگي، با عضو جديد خانواده رقابت مي کند. اکثر والدين نيز ناخواسته، به فرزند کوچک خود توجه بيشتري را معطوف مي کنند.

فرزند اول تاکنون مرکز توجه والدين خود بوده و براي حفظ اين جايگاه، بطور غيرارادي به خواهر يا برادر خود حسادت مي کند.

روان شناسان معتقدند، عدم توجه به تغييرات رفتاري کودکان پس از تولد فرزند دوم، مي تواند به صدمه ديدن سلامت روان کودک منجر شود.

البته بايد توجه داشت که عملکرد والدين بستگي زيادي به شرايط سني کودک دارد مثلا يک کودک سه ساله در مورد تغييري که قرار است در خانواده اتفاق بيفتد به اندازه يک کودک 5 ساله نمي‌فهمد. اما به هر حال، فهميدن و درک احساسات کودک و نحوه برخورد وي با اين موضوع، بخشي از پيشرفت احساسي وي را شامل مي‌شود.

چه زماني ورود اين تازه وارد بيشترين لطمه را به فرزند اول  وارد مي کند؟  

آلفرد آدلر معتقد است که فرزندان اول معمولا ً ضربــه تغيير جايگاه خود را در خانواده احساس مي کنند، اما آنهايي که بيش از حد نازپرورده بار آمده اند بيشتر لطمه را مي بينند.در ضمن، ميزان اين لطمه به سن فرزند اول خصوصا ً  زماني که رقيب تازه وارد ظاهر مي شود نيز بستگي دارد. به طور کلي، هرچه فرزند اول هنگامي که فرزند دوم وارد مي شود بزرگتر باشد، عزل کمتري را احساس خواهد کرد و کمتر واکنش هاي تکانشي از خود نشان مي دهد. شواهدي داريم که نشان مي دهند  کودکان کوچکتر ( به ويژه کودکان زير 18 ماه) سخت تر از بچه هاي بزرگتر، با تولد فرزند جديد سازگار مي شوند زيرا کودکان کوچکتر هنوز نيازمند مراقبت و حمايت مادر مي باشند.

زماني که فرزند دوم متولد مي شود، ميزان اقتدار و قدرت فرزند ارشد خانواده کمتر شده و او به اجبار براي جلب توجه والدين و ارضاي نياز وابستگي، با عضو جديد خانواده رقابت مي کند

 تغييرات رفتاري کودکان

اکثر کودکان پس از به دنيا آمدن خواهر يا برادر کوچکشان، دچار تغييرات رفتاري مي شوند، بسته به نوع شخصيت کودک و آماده سازي والدين، اين تغييرات مي تواند مثبت يا منفي باشد.

لجبازي، پرخاشگري، حسادت، ترس از جدايي از مادر، ديدن کابوس هاي شبانه از جمله واکنش هاي منفي است که در فرزند اول پس از به دنيا آمدن فرزند دوم ايجاد مي شود و در اکثر کودکان بروز چنين رفتارهايي طبيعي بوده و با عملکرد صحيح والدين رفع مي شود. در برخي موارد، اختلال در عادات غذايي و خواب کودک، پرخاشگري هاي عصبي و آسيب رساندن به نوزاد مشاهده مي شود.

براي به حداقل رساندن اين لطمات احتمالي، بهترين کار اين است که شما پيش از تولد نوزاد جديد،‌در باره تغييري که قرار است در خانواده اتفاق بيفتد صحبت کنيد. اما در نظر داشته باشيد دير يا زود، نوزاد متولد مي‌شود و بايد فرزند خود را براي اين پديده آماده کرده باشيد. و او را ايفاي نقش خواهر يا برادر بزرگ‌تر آماده کنيد.

 

در دوران بارداري

اين خبر بزرگ را با او در ميان بگذاريد

هيچ شيوه معين، امتحان شده‌اي براي گفتن موضوع ورود يک نوزاد، به کودک خردسال وجود ندارد. مدت زمان باقي مانده تا تولد نوزاد و سن کودک خود را در نظر داشته باشيد. اکثر کودکان زير 5 سال در مورد درک مفهوم زمان مشکل دارند و بهتر است با آنها از طريق مفاهيمي مانند " وقتي هوا گرم بشه ني‌ني به دنيا مياد" يا مثلا " عيد که بشه ني‌ني مياد پيش ما" صحبت کنيد.

يک هووي کوچولو

به کودک خود بگوييد که او هم زماني نوزاد بوده است

با نشان دادن لباس‌هاي نوزادي‌ يا آلبوم عکس زمان نوزادي‌ کودک خود به او نشان دهيد که او هم زماني يک نوزاد کوچک بوده است. با او صحبت کنيد و به او بگوييد که خودش چه نوزاد بانمک و دوست داشتني‌اي بوده و داشتن يک نوزاد ديگر هم تا چه اندازه مي‌تواند خوشايند و شادي‌اور باشد.

هيچ اقدامي را ناگهاني و بدون برنامه ريزي انجام ندهيد

مثلا اگر کودک خود را از پوشک گرفته‌ايد و مي‌خواهيد تختخواب نوزادي او را براي نوزاد جديد نگه داريد اين کار را پيش از به دنيا آمدن نوزاد انجام دهيد تا کودک تصور نکند که با آمدن نوزاد زندگي او دچار اين نوسانات شده و او جاي خوابش را از دست داده است. يا اينکه براي استفاده از وسايل کودک براي نوزاد در زمان نزديک شدن تولد نوزاد براي کودک توضيح دهيد که نوزاد به چه وسايلي احتياج دارد و مي‌تواند تا مدتي از وسايل تو استفاده کند.

مسايل پزشکي خود را براي کودک توضيح دهيد

به فرزند خردسال خود توضيح دهيد که مراجعه شما به پزشک به علت بيماري نيست بلکه مادران باردار بايد مرتب به پزشک مراجعه کنند تا وضعيت مادر و نوزاد داخل شکمش چک شود. اين موضوع مي‌تواند از نگراني‌هاي او بکاهد.

او را مي‌توانيد در مراجعات پزشکي، همراه خود ببريد، حتي کودک شما مي‌تواند به صداي قلب جنين شما گوش کند يا حتي او را از طريق دستگاه سونوگرافي ببيند و احيانا سوالاتي را که در ذهن دارد با پزشک سونوگراف در ميان بگذارد. حتما با راهنمايي و کمک مشاور خانواده به تمام سوالات او در باره مسافر کوچک خانواده پاسخ دهيد.

از توجه خود به کودک کم نکنيد

با کودک خود در مورد اهميت نقش او در ارتباط با نوزاد خانواده و کمک‌هاي موثري که مي‌تواند داشته باشد صحبت کنيد. در ضمن دقت داشته باشيد اگر وسايل نوزادتان را آماده و مرتب مي‌کنيد، حتما تغييراتي هم در اتاق کودک خود اعمال کنيد تا حس کند او هم به اندازه نوزاد خانواده مهم و در مرکز توجه قرار دارد.

اکثر کودکان پس از به دنيا آمدن خواهر يا برادر کوچکشان، دچار تغييرات رفتاري مي شوند، بسته به نوع شخصيت کودک و آماده سازي والدين، اين تغييرات مي تواند مثبت يا منفي باشد

مراقبت از نوزاد را براي او عيني کنيد

مي‌توانيد براي فرزندتان يک عروسک بخريد که در اندازه‌هاي يک نوزاد واقعي و حتي‌الامکان شبيه يک نوزاد باشد و از کودک بخواهيد از او نگهداري کند، پوشک او را عوض کند، به او غذا بدهد. عروسک را با خود به گردش ببريد. حتي گاهي او را داخل صندلي کودک اتومبيل قرار دهيد و کاملا مثل يک نوزاد با او رفتار کنيد. اين حرکت او را بيشتر آماوه اين رويداد مي‌کند.

فاصله سني مناسب براي فرزند دار شدن

پذيرش عضو جديد خانواده از طرف فرزندي که در دوره نوباوگي به سر مي برد، راحت تر است.

همچنين بهترين فاصله سني بين تولد فرزند اول و دوم چهار تا پنج سال است. کنار آمدن با موقعيت جديد در کودکان زير چهار سال مشکل است و آنها از لحاظ رشد عقلي نمي توانند شرايط را درک کنند.

از طرف ديگر هر چه سن کودک بالاتر مي رود احساس اقتدار و فرمانروا بودن در او بيشتر مي شود و ورود رقيب تازه وارد به نوعي از اقتدار آنها کاسته و اين امر موجب تشديد حس رقابت جويي يا حسادت مي شود.

تحقيقات نشان مي دهد جنسيت کودک متولد در پذيرش شرايط از سوي فرزند اول مؤثر است. احتمال پيدايش واکنش هاي منفي از قبيل پرخاشگري و حسادت در فرزندان هم جنس بيشتر است.

توصيه روان شناسان به والدين، آماده ساختن فضاي مناسب براي ورود نوزاد کوچک و جلوگيري از هرگونه بحث و جدل و مقايسه و ايجاد آرامش و به وجود آوردن رقابت سالم ميان فرزندان است.

منابع: همشهري آنلاين، روزنامه ايران

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)