✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

استرس باعث دخترزايي مي‌شود

1390/11/1 20:23
نویسنده : قاصــــــدك
982 بازدید
اشتراک گذاری

محققان مي‌گويند زناني که هر روز دچار استرس هستند، بيشتر احتمال به دنيا آوردن نوزاد دختر را دارند.

زناني که در طول روز دچار استرس هستند پس از باردار شدن بيشتر دختر به دنيا مي‌آوردند.

محققان انگليسي با بررسي 6000 زن دريافتند آن هايي که در طول روز به شدت استرس دارند، معمولا دختر به دنيا مي‌آورند.

محققان مي‌گويند زناني که هر روز دچار استرس هستند، بيشتر احتمال به دنيا آوردن نوزاد دختر را دارند.

زناني که در طول روز دچار استرس هستند پس از باردار شدن بيشتر دختر به دنيا مي‌آوردند.

محققان انگليسي با بررسي 6000 زن دريافتند آن هايي که در طول روز به شدت استرس دارند، معمولا دختر به دنيا مي‌آورند.

در کنار وجود استرس در مادران، ميزان خواب،اعتماد به نفس و توانايي مواجهه با مشکلات از مواردي عنوان شده که سبب مي‌شود جنسيت نوزاد تغيير کند.

محققان بخش بهداشت عمومي دانشگاه آکسفورد دريافتند در زناني که داراي ميزان زيادي از کورتيزول (هورمون استرس) هستند، احتمال داشتن نوزاد پسر تا حدود 75 درصد کمتر است.

ترشح هورمون کورتيزول با استرس طولاني مدت و آدرنالين با استرس کوتاه مدت ارتباط دارد.

امکان دارد سطوح بالاي هورمون استرس لانه‌گزيني جنين پسر را در رحم سخت کرده و باعث سقط جنين‌هاي پسر شود.

تحقيقات نشان داده است که مادران تحت استرس 5 درصد بيش از ديگران دختر به دنيا مي‌آورند و حالات عصبي روي مادر بسيار تاثير دارد

تحقيقي در شيلي

يافته‌هاي تحقيقي درباره ميزان تأثيرگذاري استرس ناشي از زلزله بزرگ شيلي حکايت از آن دارد که علاوه بر فقر که خود از عوامل استرس‌زاست، خود استرس نيز به‌تنهايي مي‌تواند بر زنان باردار تأثير منفي بگذارد.

محققان به منظور اثبات اين مسئله، گواهي تولد نوزادان متولد شده در شيلي طي سال‌هاي 2004 و 2006 را مورد بررسي قرار دادند.

اين محققان به اين نکته اشاره کرده‌اند که در صورت قرار گرفتن مادر طي سه ماهه اول بارداري در معرض زلزله، نسبت تولد نوزادان پسر در مقايسه با نوزادان دختر کاهش مي‌يابد.

دکتر کارين کلينهاوس، استاد مشاور روانشناسي و ژنوکولوژي و پزشکي محيط‌زيست دانشگاه نيويورک، نويسنده اصلي اين مقاله تحقيقي، در ادامه گزارش خود در اين‌باره آورده است:

به‌طور کلي مرگ‌و‌مير هنگام تولد در ميان نوزادان پسر کمتر از نوزادان دختر است. نسبت تولد نوزادان پسر به دختر نيز 51 به 49 است.

بر مبناي يافته‌هاي محققاني که درباره نوزادان متولد شده طي سال‌هاي 2004 تا 2006 در شيلي تحقيق مي‌کردند، ميزان پسران زنده متولدشده در اين سال‌ها با کسري 5/8 درصدي مواجه شده است. در واقع طي اين سال‌ها از هر 100 نوزاد پسر، 45 نفر زنده متولد شده‌اند. بنابراين مي‌توان نتيجه‌گيري کرد که ميزان تولد نوزادان دختر از نوزادان پسر بيشتر شده است.

يافته‌هاي اين تحقيق مي‌تواند با يافته‌هاي تحقيقات گذشته مرتبط باشد. بر مبناي نتايج تحقيقات قبلي اثبات شده بود که جنين‌هاي مذکر از جنين‌هاي مونث بيشتر رشد مي‌کنند و بزرگ‌تر مي‌شوند و نيازمند دريافت منابع بيشتري از مادر هستند. بنابراين جنين پسر هنگام ايجاد استرس، بيش از جنين دختر در معرض خطر سقط قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين جنين‌هاي مذکر به احتمال زياد، ضعيف‌تر از جنين‌هاي دختر هستند و در نتيجه از توانايي کمتري براي تطابق رشد خود با محيط استرس‌زا برخوردارند.

در اين تحقيق همچنين مشخص شد زناني که طي دو يا سه ماه اول بارداري خود وقوع زلزله را تجربه کرده‌اند، از دوران بارداري کوتاه‌تري نسبت به ساير مادراني که زلزله را تجربه نکرده‌اند برخوردار هستند و به احتمال زياد کودکاني نارس به دنيا خواهند آورد.

کارشناسان معتقدند که تحقيقات بيشتري نياز است تا ارتباط بين استرس و جنسيت نوزاد مشخص شود.

منابع :

همشهري – آرش نهاوندي

فارس

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)