✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

متولد دي کوچولوهاي بزرگ

1390/11/1 13:52
نویسنده : قاصــــــدك
2,258 بازدید
اشتراک گذاری

با اراده، جدي، مهربان و البته بيش از حد عاقل!

 

 

سير تکامل بچه‌هاي متولد دي ظاهرا برعکس است! آن‌ها ‌از جمله افرادي هستند که در دوران کودکي مانند کهنسالان هستند و هر چه سن و سال‌شان بالا‌تر مي‌رود جوان‌تر و شاداب‌تر مي‌شوند! اين توصيف شايد شما را ياد فيلم بنجامين باتن بيندازد. خب، البته که بي‌راه نرفته‌ايد. اگر کودک شما متولد دي است به زودي متوجه تفاوت آشکار او با ديگر بچه‌ها مي‌شويد. اين تفاوت البته مي‌تواند در ناهماهنگي اين بچه‌ها با هم سن و سال‌هاي‌شان خلاصه شود. البته خيلي هم نبايد بابت اين قضيه نگران شويد. فقط خودتان را آماده کنيد تا با بچه‌هايي بزرگ طرف شويد.

 

اين بچه‌هاي جدي

شما پدر و مادر هستيد و دوست داريد با فرزندتان به زبان کودکانه حرف بزنيد. اين حق طبيعي شماست. روبه‌رويش مي‌نشينيد و با تمام وجود قربان صدقه‌اش مي‌رويد، در مقابل هم انتظار داريد خودش را براي شما لوس کند و از اين حرکت ذوق زده شود اما درباره بچه‌هاي متولد دي اوضاع کاملا متفاوت است. آن‌ها وقتي در برابر اين رفتار شما قرار مي‌گيرند نه تنها ذوق زده نمي‌شوند بلکه نگاه‌هاي چپ حواله مي‌کنند. اين نگاه‌ها به شما مي‌گويد: «اين چه رفتاري است که از خود نشان مي‌دهيد! خودتان را جمع و جور کنيد و کمي جدي‌تر رفتار کنيد. مگر با بچه طرف هستيد!» اين نگاه‌هاي نافذ و البته جدي اينقدر ادامه پيدا مي‌کند تا حساب کار دست‌تان بيايد و دست از قربان صدقه رفتن برداريد. تقصير از شما نيست. اين بچه‌ها خيلي زود‌تر از آن چيزي که توقع داريد به مرز پختگي و جديت رسيده‌اند. طبيعي است اما شتاب نکنيد و باقي خصوصيات آن‌ها را هم از نظر بگذرانيد.

 

از اراده‌اش غافل نشويد

اين بچه‌ها به شکل عجيب و غريبي بااراده هستند و خوب مي‌دانند که از شما چه چيزي مي‌خواهند. آن‌ها براي بيان آنچه مي‌خواهند داد و قال راه نمي‌اندازند و از در لجبازي وارد نمي‌شوند. امكان ندارد براي اين‌که به مقصود خود برسند در و ديوار را به هم بکوبند تا حرص شما را در بياورند بلکه خيلي صبورانه و موجه برخورد مي‌کنند. اين رفتار گاهي آنقدر با صبر و حوصله عجين مي‌شود که شما به عنوان والدين در برابر صبوري فرزندتان دستپاچه مي‌شويد! او آنقدر حساب شده رفتار مي‌کند که موقعيت‌ها فراموش‌تان مي‌شود چون ناگهان به خودتان مي‌آييد و احساس مي‌کنيد او پدر يا مادر شماست و شما فرزندش هستيد.

او به اين سادگي‌ها تسليم خواسته‌هاي شما نمي‌شود بلکه برعکس هر آنچه خودش مي‌خواهد به دست مي‌آورد و در اين راستا هم از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌کند. در بيان خواسته‌هايش با کسي تعارف ندارد و براي به دست آوردن آن‌ها از خود قاطعيت نشان مي‌دهد و اين قاطعيت تا آنجا پيش مي‌رود که شما خسته مي‌شويد و در ‌‌نهايت خودتان را تسليم خواسته‌اش مي‌کنيد.

بچه‌اي براي خانواده

شايد تا به حال متوجه شده باشيد که نبايد اين بچه‌ها را دست کم گرفت. آن‌ها همانطور که آرام آرام بزرگ مي‌شوند، به زندگي خود سروسامان مي‌دهند. وسايل‌شان را در جاهاي مشخصي مي‌گذارند و اگر شما به قصد مرتب‌تر کردن اوضاع آن‌ها را جابه‌جا کنيد و نظم اين بچه‌ها را به هم بزنيد، به شدت عصباني مي‌شوند. البته آن‌ها خيلي راحت خودشان را با برنامه‌هاي خانواده وفق مي‌دهند و از اين بابت مشکل‌ساز نخواهند بود. به طور کلي بيشتر ترجيح مي‌دهند در جمع خانواده باشند براي همين است که اصولا دوستان زيادي ندارند. رابطه دوستي آن‌ها مي‌تواند فقط با يک نفر به عنوان دوستي صميمي خلاصه شود وگرنه بقيه اوقات‌شان را با خانواده مي‌گذرانند. البته اين بچه‌ها به طور کلي معاشرت با بزرگتر‌ها را به مراوده با هم سن و سال‌هاي‌شان ترجيح مي‌دهند.

 

هماهنگ با مدرسه

شايد بيشتر بچه‌ها با مدرسه رفتن مشکل داشته باشند و کم و بيش بابت انجام تکاليف و صبح زود از خواب بيدار شدن نق بزنند اما درباره بچه‌هاي متولد دي شرايط تقريبا برعکس است. آن‌ها با مدرسه رفتن مشکلي ندارند. در مورد انجام تکاليف مدرسه خيلي جدي عمل مي‌کنند و وقتي از مدرسه به خانه برمي‌گردند لباس‌هاي‌شان را با نظم خاصي در جالباسي آويزان مي‌کنند، دست‌هاي‌شان را مي‌شويند و پيش از هر کار ديگري سراغ تکاليف مدرسه‌شان مي‌روند و آن‌ها را تمام و کمال انجام مي‌دهند. بعد از آن سراغ بقيه کار‌ها مي‌روند. شايد حالا به عنوان والدين يک کودک دي ماهي کمي خيال‌تان راحت‌تر شده باشد.

اين هنرپيشه‌هاي کوچولو

بازي‌هاي کودکانه آن‌ها گاهي اوقات شما را به شدت عصبي مي‌کند. شايد به اين دليل که در اين بازي‌ها نقش بزرگتر‌ها را به عهده مي‌گيرند. مثلا پدر مي‌شوند يا مادر. آن وقت است که مقابل چشمان شما با مهارت هر چه تمام‌تر و البته‌‌ همان جديتي که پيش‌تر عنوان شد تبديل مي‌شوند به خود شما. آن‌ها مو به مو حرکات و رفتارهاي شما را در قبال فرزندان خيالي‌شان ترسيم مي‌کنند و آنقدر اين کار را با تبحر انجام مي‌دهند که شما مي‌توانيد تصور کنيد آينه‌اي در مقابل خود گذاشته‌ايد و قادر هستيد محاسن و معايب خودتان را در رفتار با فرزندان‌تان تماشا کنيد! آن‌ها در اين بازي‌ها گاهي شما را هم دخيل مي‌کنند و البته نقش فرزند را به شما محول مي‌کنند. در اين‌صورت آنقدر در نقش والدين جدي عمل مي‌کنند که شما ناگهان احساس فرزندي مي‌کنيد و کمي هم از رفتار پدر و مادر کوچک‌تان حساب مي‌بريد. اينجاست که ترجيح مي‌دهيد اين بازي به ظاهر کودکانه هر چه زود‌تر تمام شود تا بيشتر از اين عصباني نشويد.

 

هنرمندهاي آينده

علاقه و استعداد اين بچه‌ها را دست کم نگيريد، چون در اين‌صورت مي‌توانيد چشم‌انداز ايده‌آلي از آينده حرفه‌اي آن‌ها براي خود ترسيم کنيد. بچه‌هاي متولد دي به طراحي و نقاشي و البته گوش کردن به موسيقي علاقه خاصي دارند. آن‌ها هرگز وقت خودشان را بيهوده تلف نمي‌کنند. کاردستي‌هاي جالب توجهي مي‌سازند که شما را غافلگير مي‌کند. در ضمن يادتان باشد اين بچه‌ها از قرار گرفتن در معرض هواي تازه و نور خورشيد زياد خوش‌شان نمي‌آيد اما خب چون هر دوي اين فاکتور‌ها براي سلامت آن‌ها ضروري است پس شايد لازم باشد اين بار شما از خودتان کمي قاطعيت نشان بدهيد.

 

وقتي همه را غافلگير مي‌کنند

شک نکنيد که معلم مدرسه از کودک دي ماهي شما راضي است و مشکلي با او ندارد اگرچه همه چيز نسبي است و اين موضوع هم مي‌تواند در مواقعي تغيير مسير بدهد. مثلا ممکن است معلم کودک شما از کند بودن او در يادگيري مطالب درسي عصباني شود اما شک نکنيد که هرگز بابت بي‌توجهي او به درس شکايت نخواهد کرد چون اصلا چنين اتفاقي نمي‌افتد. به هر حال از اين‌که کمي در يادگيري دروس کند است، نگران نشويد چون به محض اين‌که درسي را ياد بگيرد در آن پيشرفت مي‌کند و آنقدر خوب جلو مي‌رود که يک روز متوجه مي‌شويد از همه همکلاسي‌هايش جلو زده است. اين را هم بدانيد که بعيد نيست معلم او بابت اعتماد به نفس ضعيفش به شما هشدار بدهد و او را بچه‌اي تودار و خجالتي بخواند اما‌‌ همان روزي که با پشتکار فوق‌العاده‌اش بقيه همکلاسي‌هايش را پشت سر گذاشت و در المپياد اول شد و مدال گرفت آن وقت شما مي‌توانيد به معلمش گوشزد کنيد که او برون‌گرا نبوده اما همين درونگراي خجالتي اينقدر خودش را بالا کشيده که حالا با اين مدال همه را غافلگير کرده است.

 

به آن‌ها زور مي‌گويند!

شايد از اين واقعيت خوش‌تان نيايد اما بچه‌هاي متولد دي معمولا خيلي راحت تحت سلطه ديگر بچه‌ها قرار مي‌گيرند. بچه‌هاي ديگر به راحتي مي‌توانند به کودکان دي ماهي زور بگويند اما اين دليل نمي‌شود که شما براي محافظت از آن‌ها در برابر اين زورگويي خودتان را مداخله دهيد چون اين بچه‌ها به خودي خود مي‌دانند چطور بايد از خودشان مراقبت کنند و در مواقعي که لازم باشد خيلي خونسرد از حق خود دفاع مي‌کنند و نمي‌گذارند آنچه متعلق به آن‌هاست از آن ديگري بشود.

 

قدر آن‌ها را بدانيد

به طور کلي بهتر است قدر اين بچه‌ها را بدانيد. آن‌ها مودب هستند و خوب مي‌دانند چطور بايد در مقابل بزرگتر‌ها رفتار کنند. در اين زمينه اصلا نيازي به تذکر ندارند. رويا‌هاي‌شان شايد گاهي اوقات خيلي از واقعيت فاصله بگيرد ولي از اين بابت هم نگران نشويد چون خودشان خوب مي‌دانند چطور بايد موقعيت‌ها را مديريت کنند. در دوران کهنسالي وقتي همه شما را تنها گذاشتند و رفتند اين فرزند متولد دي شماست که مثل يک قهرمان از راه مي‌رسد و مراقبت از شما را با جان و دل برعهده مي‌گيرد. در آن روزهاست که مثل فرزندش از شما مراقبت مي‌کند و آن وقت است که متوجه مي‌شويد همه نگراني‌هاي‌تان بي‌دليل بوده است.

منبع:سايت شهرزاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

dp
1 بهمن 90 18:15
سلام . وبلاگ روزنگار دختر زیبا و قشنگ بنده با موضوع : واکسن چهار ماهگی ملیسا خانم به روز شد . خیلی خوشحال میشم اگر با اومدنتون ، سری به کلبه یگانه دخترم ، ملیسا بزنید و با نظرهای پر از مهر و محبتتون ، یادگاری از این روزهای طفولیت ملیسا جان به ارمغان بیارید . بی صبرانه منتظر حضور شما هستیم . در ضمن وبلاگتون زیباست . بهتون تبریک می گم .
مامان بیتا
1 بهمن 90 20:26
نمایشگاه بین المللی سرگرمی کودک و نوجوان محل برگزاري : تهران – محل دائمي نمايشگاه هاي تخصصي شهرداري تهران – بزرگراه چمران - جنب بوستان گفتگو تاريخ برگزاري : 6الي10 بهمن ماه سال 90 ساعت بازيد : 10 صبح الي 19 عصر ........................................................ منتظر دیدار شما در نمايشگاه تخصصي دنياي اسباب بازي، آموزش و سرگرمي هستیم. زمان : 13 لغايت 16 بهمن ماه 1390 - ساعات بازديد : 10 لغايت 20 محل برگزاري:خيابان فاطمي، خيابان حجاب، مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ........................................................ جت رو..............هدیه خلاقیت