✿مجله اینترنتی کفشدوزکـ✿

تغییر دکوراسیون

1390/9/6 22:06
نویسنده : قاصــــــدك
1,519 بازدید
اشتراک گذاری

مبحث دكوراسيون و اهميت پرداختن به آن، تنها به فضاي داخل هر خانه محدود نمي شود. اگر در يك مجموعه آپارتماني زندگي مي كنيد، همان طور كه براي داشتن مطلوب ترين فضا در داخل چهارديواري محيط زندگي تان، در انتخاب پوشش هاي سطوح، لوازم كاربردي و دكوراسيوني و در نهايت ، چيدن آنها با دقت و بررسي مي كنيد، دكوراسيون فضاهاي عمومي ساختمان را نيز كه همزمان به كليه اهالي ساكن در آپارتمان تعلق دارد مورد اهميت قرار دهيد؛ زيرا اولين صحنه هايي كه نظر بيننده را در وهله اول ورودش به داخل يك ساختمان، حتي با هدف ورود به خانه شما، به خود جلب مي كند، شرايط ظاهري و همچنين دكوراسيون آن است. در واقع اين مشخصات ظاهري، هويت يك ساختمان و ساكنين آن را نشان مي دهد.

مبحث دكوراسيون و اهميت پرداختن به آن، تنها به فضاي داخل هر خانه محدود نمي شود. اگر در يك مجموعه آپارتماني زندگي مي كنيد، همان طور كه براي داشتن مطلوب ترين فضا در داخل چهارديواري محيط زندگي تان، در انتخاب پوشش هاي سطوح، لوازم كاربردي و دكوراسيوني و در نهايت ، چيدن آنها با دقت و بررسي مي كنيد، دكوراسيون فضاهاي عمومي ساختمان را نيز كه همزمان به كليه اهالي ساكن در آپارتمان تعلق دارد مورد اهميت قرار دهيد؛ زيرا اولين صحنه هايي كه نظر بيننده را در وهله اول ورودش به داخل يك ساختمان، حتي با هدف ورود به خانه شما، به خود جلب مي كند، شرايط ظاهري و همچنين دكوراسيون آن است. در واقع اين مشخصات ظاهري، هويت يك ساختمان و ساكنين آن را نشان مي دهد.

ما با توجه به ميزان اهميت موضوع، و با هدف كمك به هر چه زيباتر و راحت تر شدن محيط ساختمان محل زندگي تان، به ارائه پيشنهادهايي با موضوع معماري داخلي و دكوراسيون فضاهاي عمومي مي پردازيم.

همان طور كه مي دانيد، آپارتمان ها به جهت وسعت، تعدد طبقات و واحدهاي هر طبقه، به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند:

۱- آن دسته از آپارتمان هايي كه داراي طبقات و واحدهاي بسيار بوده و به آنها برج و يا مجتمع مسكوني اطلاق مي شود.

۲- دسته ديگر از آپارتمان ها كه تعداد طبقات كمتري داشته (معمولاً كمتر از ۷ طبقه) و در هر طبقه نيز حداقل يك واحد و حداكثر ۳ تا ۵ واحد وجود دارد. اين قبيل آپارتمان ها در شهري مانند تهران و با اين جمعيت كثير، درهر كوچه و پس كوچه اي به وفور ديده مي شود. در واقع امروزه درصد زيادي از خانواده ها در اين گونه آپارتمان ها زندگي مي كنند.

هنگامي كه به فضاهاي عمومي يك ساختمان اشاره مي شود، منظور محيط هايي شامل حياط، پاركينگ، راهروها، راه پله ها و در برخي آپارتمان ها مكان هايي كه تسهيلات ويژه اي مانند استخر، سونا، جكوزي و غيره در آن واقع شده اند و همچنين در برج ها و مجتمع هاي بزرگ ، فضاهايي هال مانند به نام لابي است .

توجه: فضاهاي عمومي مورد نظر در اين مبحث، راه پله ها، راهروها و پاگردها در آپارتمان هاي معمولي هستند.

به طور كلي اولين گام در طراحي دكوراسيون هر مكاني، انتخاب پوشش ها است كه در فضاهاي ياد شده در فوق، اين مسئله به جهت جابه جايي و مشكلات ناشي از اسباب كشي ساكنين، از اهميت بيشتري برخوردار است، زيرا در اين قبيل آپارتمان ها، حتي با وجود سيستم آسانسور در ساختمان، آسانسورها به جابه جايي افراد تعلق دارند و با توجه به محدوديت هايي كه براي حمل بار در نظر گرفته شده، جابه جايي لوازم و اثاثيه بايد از همين مكان هاي گذر (راه پله ها، پاگردها و راهروها) انجام گيرد؛ لذا مهم ترين مشخصه اي كه به لحاظ معماري، يك راه پله و پاگرد بايد دارا باشد، وسعت كافي براي جابه جايي و حمل بار است.

نكته: براساس استانداردهاي معماري ساختمان، در خانه هايي كه هر مجموعه از پلكان براي رسيدن به يك پاگرد به موازات ديگري در سطح كمي بالاتر و پايين از آن واقع شده است، عرض پله ها حداقل يك متر، عرض پاگرد حداقل يك متر تا يك متر و بيست سانتي متر و طول پاگرد حداقل دو متر و ده سانتي متر بايد در نظر گرفته شود. ولي در شرايطي كه آسانسور در ميان پلكان واقع شده و يا چنين فضايي خالي در نظر گرفته شده باشد، وجود پاگردي با طول حداقل سه متر و شصت سانتي متر و عرض حداقل يك متر نياز است.




پوشش ديوارها

با توجه به موارد ياد شده در فوق، به جهت شرايط راه پله ها، بيشترين صدمات در هنگام جابه جايي لوازم مربوط به ديوارهاي راه پله ها و پاگردها است؛ در نتيجه بهترين مواد براي پوشش ديوار چنين مكان هايي، استفاده از سنگ در سطح كلي و يا لااقل نيمه بيشتري از ديوار است. به اين ترتيب، در اثر برخورد لوازم با ديوار ديگر ضايعه اي به آن وارد نمي شود.

خاصيت ديگري كه براي پوشش ديوارهاي چنين فضاهايي ضروري است، قابل شست وشو بودن آنها است كه در اين راستا سنگ علاوه بر مقاومت به راحتي قابل شست وشو نيز است.

حال اگر به جهت مصلحت مالي ، سازنده يك ساختمان براي پوشش ديوار اين فضاها، از سنگ، تنها در قسمت پايين ديوار و يا نيمه آن استفاده كرده باشد، قسمت هاي باقي مانده بايد با رنگ روغني پوشيده شوند. اگرچه به اين طريق مقاومت ديوار حفظ نمي شود ولي لااقل پوششي قابل شست وشو بر روي آن قرار مي گيرد.



كفپوش
براي كفپوش فضاهاي ياد شده نيز سنگ بهترين انتخاب محسوب مي شود. زيرا همان طور كه در بالا اشاره شد، سنگ هم مقاومت بسياري دارد و هم شست وشوي آن بسيار راحت است؛ در صورتي كه سراميك با توجه به آن كه، به جهت وجود لعابي بر روي سطح آن نسبت به سنگ بهتر پاك و تميز مي شود ولي مقاومت پايين تري داشته و امكان شكستن، ترك خوردگي و لب پريدگي آن به خصوص در هنگام اسباب كشي و برخورد لوازم بسيار وجود دارد. لذا كفپوش مناسبي براي اين منظور محسوب نمي شود.
كفپوش هاي چوبي نيز از آنجا كه نيازمند مراقبت هاي ويژه و بيشتر نسبت به سنگ هستند و در واقع دوام زيادي براي استفاده پي در پي و بدون توجه ندارند، توصيه نمي شود.


مناسب ترين رنگ ها
با توجه به آن كه راهروها، پاگردها و راه پله ها فضاي بسته و كوچكي هستند، بهترين رنگ ها ي انتخابي براي آنها رنگ هاي روشن است. همان طور كه مي دانيد رنگ هاي روشن فضا را بزرگتر و پر نورتر جلوه مي دهند ولي در اين مسئله وجود نور و ميزان بهره مندي از آن ، به خصوص نور طبيعي نيز بي تأثير نيست. در برخي از ساختمان ها ، راه پله ها داراي پنجره بوده و از ميزان كافي نور طبيعي به هنگام روز بهره مند هستند ولي در بعضي ديگر فضاي راه پله ها داراي هيچ گونه پنجره اي نبوده و تنها با نوري مصنوعي روشن مي شوند. لذا در شرايطي كه ميزان بهره مندي از نور طبيعي وجود دارد، شما مي توانيد در انتخاب پوشش ها از رنگ هاي كمي تيره تر و با تنوع رنگي بيشتر استفاده كنيد ولي در صورت وجود نداشتن اين نعمت، تنها رنگ هاي روشن مناسب هستند.


نورپردازي
نورپردازي فضاي راهروها وراه پله ها، علاوه بر جنبه كاربردي و دكوراسيوني، به لحاظ مسائل ايمني نيز از اهميت بسياري برخوردار است. بنابراين وجود نور كافي، از احتمال بروز خطر افتادن افراد بر روي زمين مي كاهد.
اين مسئله در ساختمان هايي كه از نور طبيعي در فضاي راه پله ها برخوردار نيستند، به هنگام روز نيز به همان ميزان شب حائز اهميت است.
نكته: به جهت صرفه جويي در مصرف برق، كليدهاي روشن و خاموش كردن منابع نورزاي مورد استفاده در راهروها و راه پله ها بايد تايمردار باشند ولي از آنجا كه فاصله زماني ميان روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت دستي قابل تنظيم است، اين فاصله را با توجه به گروه سني موجود در خانواده هاي ساكنين و همچنين تعداد پله ها و طبقات محاسبه ، و در نهايت تنظيم كنيد.


لوازم كاربردي ـ دكوراسيوني
مهمترين وسيله كاربردي دكوراسيوني در اين محيط ها، جاكفشي است. در صورتي كه براي در ورودي داخل فضاي هر واحد (خانه) تدبيري جهت قرار دادن جاكفشي و جالباسي انديشيده نشده و يا محدوديت مكاني موجود اين اجازه را نمي دهد، اهالي يك خانه مجبور خواهند بود كفش هاي خود را بيرون از هر واحد درآورده و سپس وارد خانه شان شوند، لذا اين مسئله باعث ايجاد شلوغي، بي نظمي و خلل در دكوراسيون فضاي پاگردها مي شود. براي جلوگيري از اين وضع تهيه جاكفشي ، بهترين و رايج ترين راهكار است ولي هدف از طرح اين موضوع و نقش آن در مسائل دكوراسيوني محيط اين است كه:
۱- جاكفشي انتخابي بايد دردار باشد تا نماي كفش هاي چيده شده در طبقات آن، فضاي موجود را نازيبا نكند.
۲- براي كليه واحدهاي موجود در يك ساختمان يك مدل جاكفشي تهيه شود، زيرا مهمترين موضوعي كه در فرهنگ آپارتمان نشيني مطرح است، اتحاد، يكپارچگي و هماهنگي در همه زمينه ها است. از روابط ميان افراد ساكن گرفته تا دكوراسيون محيط هاي عمومي ساختمان.
اين مسئله در مورد انتخاب رنگ براي درهاي هر واحد، پنجره ها، فرم و رنگ، حفاظ هاي در و پنجره و شكل و طرح پادري هاي مقابل هر واحد نيز صدق مي كند.
با وجود چنين هماهنگي در ميان پوشش ها و لوازم مربوط به اين مكان ها، دكوراسيوني مطلوب تر و زيباتر پديد مي آيد.



عناصر دكوراسيوني
براي تزيين فضاهاي يادشده عناصر گوناگوني وجود دارند كه مهمترين آنها گل ها و گياهان طبيعي و يا مصنوعي و همچنين تابلوها و عناصر تزييني از اين قبيل هستند. در ساختمان هايي كه از نور طبيعي كافي براي پرورش گل و گياه بهره مند هستند، مي توان از گلدان هاي متعدد آپارتماني با توجه به نوع و شرايط مورد نياز آنها استفاده كرد ؛ در غير اين صورت كاربرد گل ها و گياهان مصنوعي، جايگزين خوبي براي انواع طبيعي بوده و محيطي زيبا و باصفا را ايجاد مي كند.
نصب تابلوها و عناصر دكوراسيوني مانند آنها برروي ديوارهاي محيط نيز از جمله تزئينات مناسب فضاهاي عمومي ساختمان ها محسوب مي شود. البته تصميم گيري و انتخاب اين عناصر و كليه لوازمي كه به يك شكل بودن آنها توصيه شده، به عهده مسئول ساختمان است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)